Maszynista KM buduje skansen kolejowy przed domem

Maszynista KM buduje skansen kolejowy przed domem

28 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mateusz Milkowski uratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony. Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy. Mazowiecki pasjonat od dziecka interesował się koleją – robił makiety, kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ po torach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru.

Fot. KM

Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich, postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowości Dalekie – Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiast zakończyła funkcjonowanie około roku 1960. Razem z tatą, długoletnim pracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkich kolejowych standardów, postawili prawdziwy semafori rozpoczęli starania o lokomotywę.

W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogło m.in.: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwa mazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, wystawiając odpowiednie rekomendacje. Wspierali także znajomi pracownicy z różnych spółek kolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, które również szybko nadeszło.

- Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein&Koppel z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowóz posiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzeba będzie dorobić nowe– opowiada Mateusz. - Dołączę do niego dwa wagony, które wraz z  tatą zrobimy własnoręcznie. Jeden będzie wykonany na wzór platformy do przewozu drzewa – właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości. Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżali co niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, że wykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat – mówi Mateusz.

Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje już czwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zaczął w sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, ale całe życie – buduje makiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz na własnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkę wąskotorową,nazywaną Koleją Leśną Dalekie.