Ładunek-monstrum dotarł koleją z Gdyni do Kozienic

Ładunek-monstrum dotarł koleją z Gdyni do Kozienic

29 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończył się przewóz wyprodukowanego w Japonii stojana generatora nowego bloku Elektrowni w Kozienicach. Przejazd specjalnego pociągu z ponadnormatywnym ładunkiem, ważącym 460 ton, z gdyńskiego portu na Mazowsze trwał 10 dni.

Fot. ESA Logistyka

Stojan przypłynął do Gdyni w połowie czerwca. Jego produkcja trwała ponad rok, a transport morski z Japonii do Polski dwa miesiące. Stojan generatora powstał w fabryce Mitsubishi Hitachi Power System. Waży 460 ton, jego długość to 14,5 metra, a średnica to ponad 4 metry. Wraz z wirnikiem, który dotarł do gdyńskiego portu w zeszłym tygodniu, tworzy generator będący jednym z najważniejszych elementów wyposażenia nowego bloku w elektrowni w Kozienicach o mocy 1075 MW.

By przewieźć ten monstrualny ładunek, spółka Hitachi Transport System, odpowiadająca we współpracy ze swą polską spółką córką ESA Logistika za transport wszystkich części generatora i turbiny, musiała nie tylko uzyskać szereg specjalnych - nawet jak na transport ponadnormatywny - zezwoleń, ale również sprowadzić z Austrii unikatowe wagony kolejowe typu „Schnabel car”, umożliwiające transport ładunków skupionych o wadze do 500 ton.

– Transport ponadnormatywny zawsze wymaga szczególnej uwagi i jest poprzedzony miesiącami przygotowań, jednakże w tym wypadku, aby spełnić wszystkie wymagania prawne i jakościowe, konieczne było rozpoczęcie planowania transportu prawie 1,5 roku wcześniej. Niezbędne było też zaangażowanie międzynarodowego zespołu specjalistów i podwykonawców – mówi Jarosław Kierski, kierownik specjalnej grupy projektowej w ESA Logistika, reprezentującej w Polsce Hitachi Transport System. 

Stojan zawieszony między dwoma ramionami dzwigowymi wagonów „Schnabel car”, ze względu na swój ciężar i wymiary pokonał, zgodnie z planem,  w ciągu 10 dni trasę z Gdyni do stacji Świerze Górne drogą okrężną przez Kościerzynę, Czersk, Nakło n/Notecią, Gniezno, Jarocin, Ostrów Wielkopolski, Zduńską Wolę, Mikołajów i Radom Wschodni. Ze stacji Świerze Górne, również torami, stojan został przewieziony bezpośrednio na plac budowy, wjeżdzając 10 lipca do budynku maszynowni, gdzie nastąpił jego montaż.