Promem na wyspę i dookoła wulkanu (cz.1)

Promem na wyspę i dookoła wulkanu (cz.1)

03 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podróż pociągiem na Sycylię jest atrakcją samą w sobie. Najciekawszy jej etap to morska przeprawa z Półwyspu Apenińskiego na wyspę, kiedy pociąg transportowany jest promem na drugi koniec Cieśniny Mesyńskiej. Niekwestionowaną atrakcją turystyczną wyspy jest kolejka wąskotorowa, kursująca wokół wulkanu Etna.

Fot. Przemysław B.Jezierski

Wybierając się w podróż do słonecznej Italii, warto odwiedzić Sycylię – największą wyspę na Morzu Śródziemnym. Ten autonomiczny region Włoch zamieszkuje ponad pięć milionów mieszkańców. Na Sycylię można dojechać bezpośrednimi pociągami dziennymi z Rzymu, a także nocnymi z Rzymu i Mediolanu. Kolejowa wyprawa na wyspę zajmuje sporo, bo aż 12 godzin. Aby dotrzeć z Rzymu do stolicy Sycylii – Palermo, trzeba pokonać dystans 921 km.

Ponad 11 godzin w podróży

Dogodny dojazd na Sycylię zapewniają dwa dzienne pociągi InterCity i dwa nocne InterCityNotte relacji Rzym – Palermo / Siracusa, oraz jeden InterCityNotte z Medioalnu do Palermo i Siracusy.

Jeszcze kilka lat temu na wyspę można było dojechać pociągami ekspresowymi z różnych regionów Włoch, np. z Wenecji czy Turynu. Z roku na rok połączeń ubywało, aż komunikacja dalekobieżna została zredukowana do minimum.

Dzienne pociągi InterCity kursują przez cały rok, odjeżdżają z dworca Termini w Rzymie o 7.26 i 11.26. Podróż do Palermo trwa 11 i pół, a do Siracusy nieco ponad 11 godzin. Pociągi zestawione są z klimatyzowanych wagonów 1. i 2. klasy. Podróż na podstawie biletu FIP lub InterRail wiąże się z wykupieniem obowiązkowej miejscówki w cenie trzech euro. Nocne pociągi ICN odjeżdżają z Rzymu o 21.31 i 22.26. Do Palermo docierają następnego dnia o 10.02 i 10.35, a do Siracusy o 9.35 i 10.25.

Najdłuższą relację pokonuje nocny ICN z Mediolanu do Palermo i Siracusy. Odjeżdża z dworca Milano Centrale o 22.15 i po przejechaniu 1570 km dociera do dworca Centrale w Palermo następnego dnia o godz. 16.37. Bezpośrednimi wagonami z tego pociągu dojedziemy też na godz. 15.48 do Siracusy (1520 km).

Wszystkie składy InterCityNotte zestawione są wyłącznie z komfortowych, klimatyzowanych wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych. Wagony z miejscami do leżenia mają przedziały czteroosobowe z pościelą (miejscówka w nich kosztuje 39 euro). Wagony sypialne oferują przestronne przedziały trzy-, dwu- i jednoosobowe z wygodnymi łóżkami i skromnym śniadaniem, wliczonym w cenę biletu. Miejscówki w nich kosztują odpowiednio: 47,56 euro (2. klasa) i 118 euro (1. klasa).

Wagony wtaczane na prom

Ostatnią stacją zatrzymania pociągów na Półwyspie Apenińskim przed przeprawą promową na Sycylię jest Villa San Giovani. Tu skład jest rozłączany i wagony pojedynczo wtaczane są na prom. Pasażerowie w czasie godzinnego rejsu przez cieśninę mogą pozostać w wagonach lub wejść na górne pokłady promu i podziwiać przepiękne widoki. Po dotarciu na drugi brzeg, na pierwszej sycylijskiej stacji Messina Centrale, pociąg ponownie jest formowany i dzielony na dwie części. Pierwsza połowa rusza w dalszą drogę na zachód do Palermo, a druga część na południe przez Catanię do Siracusy.

(Cały tekst  można przeczytać w numerze 14/2015 Kuriera Kolejowego dostępnym w naszym sklepie www.sklep.kow.com.pl)