A Purwin pisze list do pracowników PKP Cargo

A Purwin pisze list do pracowników PKP Cargo

04 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po nieudanych negocjacjach ze związkami zawodowymi w sprawie podwyżek płac dla pracowników,  Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo zdecydował się wystosować list do załogi spółki.

Fot. PKP Cargo

W liście zapewnił, że zarząd PKP Cargo był gotów do negocjacji wysokości podwyżek z przedstawicielami strony społecznej. Zdaniem prezesa Adama Purwina, tej gotowości zabrakło niektórym liderom związkowym, którzy z tradycji konstruktywnego dialogu społecznego w PKP Cargo postanowili uczynić polityczną awanturę.

– W poczuciu odpowiedzialności za perspektywy rozwoju PKP Cargo i stabilność Państwa miejsc pracy, zarząd zaproponował podwyżki w wysokości 200 złotych brutto efektywnie na każdego pracownika wynagradzanego według Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy oraz prawie 130 złotych brutto na każdego pracownika wynagradzanego wskaźnikowo. Pomimo gorszej sytuacji rynkowej, zaproponowane przez nas podwyżki były wyższe niż podwyżki przyznane w roku ubiegłym – napisał prezes Purwin.

Stwierdził też, że w trakcie trwającego w spółce sporu zbiorowego organizacje związkowe zażądały ostatecznie podwyżek wynagrodzeń, których roczny koszt wyniósłby prawie 75 mln zł, czyli znacznie więcej, niż zysk netto spółki za cały 2014 r. (61,3 mln zł).

W dalszej części listu prezes Purwin w imieniu całego zarządu starał się wyjaśnić dlaczego spełnienie tego żądania jest niemożliwe. Stwierdził, że PKP Cargo jest stabilnym podmiotem o ugruntowanej pozycji rynkowej, ale działającym na wymagającym i konkurencyjnym rynku. 

– Wszyscy musimy również pamiętać o tym, że na sytuację naszej spółki wpływają zdarzenia i okoliczności od nas niezależne – wszyscy musimy być pewni, że jesteśmy na nie bardzo dobrze przygotowani – napisał prezes Purwin.

Przypomniał, że w ubiegłych latach pracownicy uzyskali szereg uprawnień w postaci wieloletnich gwarancji zatrudnienia oraz udział w zyskach spółki dzięki akcjom pracowniczym. – Tym samym, systematyczny rozwój i wzrost wartości giełdowej spółki to również większa wartość premii prywatyzacyjnej, z której już wkrótce będą mogli Państwo skorzystać – dodał w liście.

Według prezesa Purwina koszt wymienionych świadczeń to ponad 200 mln zł. Pomimo tak znacznych zobowiązań, w latach 2011-2014 pracownicy otrzymali trzy istotne podwyżki wynagrodzenia zasadniczego, których łączny koszt do 2015 r. wyniósł ponad 565 mln zł. Dzięki temu w ostatnich czterech latach średnie wynagrodzenie na jednego pracownika wzrosło o prawie 500 zł. Dodatkowo, w 2014 r. zarząd zwiększył z 200 do 400 zł gratyfikację dla wszystkich pracowników z okazji Święta Kolejarza.

– W Pakcie Gwarancji Pracowniczych ustalono obowiązek corocznego negocjowania ze związkami zawodowymi podwyżek wynagrodzeń. Skrupulatnie przestrzegamy wszystkich jego postanowień. Jednocześnie wspólnie z przedstawicielami związków zawodowych ustaliliśmy w Pakcie, że wysokość tych podwyżek powinna być uzależniona od wyniku i sytuacji finansowej spółki. Jeśli Pakt ma spełniać swoją rolę i gwarantować pracownikom stabilne perspektywy zatrudnienia, taka sama zasada powinna nam przyświecać nie tylko w tym roku, ale i w kolejnych latach – zakończył prezes.