Finał budowy wiaduktu nad CMK we Włoszczowie

Finał budowy wiaduktu nad CMK we Włoszczowie

05 sierpnia 2015 | Źródło: Skanska
PODZIEL SIĘ

Skanska zakończyła we Włoszczowie budowę nowego wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową, którą kursuje Pendolino. Wartość prac wyniosła ponad 5,5 mln zł netto. Prace prowadzone były od września 2014 r. do lipca 2015 r.

Fot. Skanska

W ramach kontraktu powstało dwupoziomowe skrzyżowanie nad dwutorową, zelektryfikowaną linią kolejową nr 4 E-65, na jej 147 kilometrze. Jak informuje Skanska, likwidacja przejazdu i zastąpienie go wiaduktem były warunkiem koniecznym, aby Pendolino mogło osiągać prędkość 200 km/h w jego obrębie.

Dodatkowo Skanska zbudowała odcinek drogi gminnej nr 004420 o długości 0,602 km, drogi dojazdowe o łącznej długości 424,04 m, zjazdy publiczne i gospodarcze z nowopowstałych dróg, urządzenia organizacji i bezpieczeństwa ruchu, tj. bariery ochronne, wykonała oznakowanie oraz przebudowała rowy.

Kluczowa operacja nad Pendolino

Kamieniem milowym związanym z wykonaniem wiaduktu nad CMK był montaż konstrukcji stalowej składającej się z 4 dźwigarów. Do wykonania tego zadania wykorzystano belki przygotowane przez kielecką Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Skanska.

Prace odbywały się w nocy i przebiegały dwuetapowo. Pierwszy etap został zrealizowany nad linią kolejową, drugi nad drogą serwisową służącą do obsługi infrastruktury kolejowej. Do przeprowadzenia tej operacji Skanska wykorzystała dźwig o nośności 300 t oraz podnośnik teleskopowy. Wiązało się to z pełnym wyłączeniem linii kolejowej.

Najcięższy element, jaki został posadowiony na podporach, ważył 40 ton. Po scaleniu długość wiaduktu wynosi 50 m.

Zdążyć przed porannym pociągiem

Realizacja nad linią kolejową wiązała się m.in. z koniecznością wyłączeń linii. Regulaminy oraz plan wyłączeń spisywane były na 105 dni przed ich wykonaniem. Na CMK wyłączeń można było dokonywać jedynie w nocy w odpowiednich godzinach. Skanska musiała zmieścić się w czasie, aby poranny pociąg mógł bezpiecznie przejechać.

Zastąpienie przejazdu kolejowego na 147. kilometrze CMK wiaduktem oraz budowa urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu ma poprawić bezpieczeństwo ruchu, zarówno kierowców, jak i okolicznych mieszkańców.

Międzynarodowa inwestycja

CMK ma znaczenie nie tylko państwowe, lecz także europejskie. Linia ta należy do transeuropejskiego korytarza E65 łączącego Skandynawię z polskimi portami w Trójmieście przez Warszawę, Katowice do granicy z Czechami i dalej w stronę Wiednia, Budapesztu i państw bałkańskich. Powyższą inwestycję Skanska zrealizowała w ramach zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 Centralna Magistrala Kolejowa”.