Transport miejski Thales zmodernizuje linie londyńskiego metra

Thales zmodernizuje linie londyńskiego metra

07 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jak informuje Transport for London (TfL), organ odpowiedzialny za infrastrukturę transportową w aglomeracji londyńskiej, ponad 40 proc. sieci metra w Londynie zostanie poddane gruntownej modernizacji, znacznie zwiększającej jej przepustowość. Realizacją projektu zajmie się firma Thales.

Fot. Thales

Transport for London przyznała kontrakt na przeprowadzenie niezbędnej modernizacji systemów sygnalizacyjnych i kontroli ruchu pociągów dla czterech linii metra londyńskiego (London Underground) firmie Thales.

Kluczowa faza w podzielonej na kilka etapów modernizacji metra ma zapewnić szybsze, częstsze i bardziej niezawodne podróże milionom pasażerów, którzy korzystają z linii Circle, District, Metropolitan i Hammersmith & City. Dzięki planowanej inwestycji zatrudnienie na poziomie 1100 osób znajdą profesjonaliści z Londynu i innych regionów Wielkiej Brytanii. Powstanie wiele nowych miejsc pracy, w tym 60 stanowisk dla praktykantów.

Wprowadzane unowocześnienia zwiększą przepustowość przewozów na czterech ważnych liniach średnio o 1/3. Inwestycja jest konieczną reakcją na stały wzrost populacji Londynu, która według prognoz w 2030 r. wzrośnie z obecnego poziomu 8,6 mln do 10 mln osób. Prace modernizacyjne rozpoczną się jeszcze w tym roku. Ich zakończenie planowane jest na 2022 r., gdy w centralnym Londynie częstotliwość pociągów w godzinach szczytu wzrośnie do 32 pociągów na godzinę. Składy metra będą wtedy kursować co 2 min., a zwiększenie częstotliwości będzie możliwe również w innych porach dnia. Zmiany związane z prowadzoną modernizacją pasażerowie będą mogli dostrzec dużo szybciej – już do końca 2016 r. TfL zakończy wprowadzanie na całej sieci nowych składów pociągów z klimatyzacją. Inwestor wprowadzi również system kontroli pociągów, który pozwoli na dalszy wzrost przepustowości linii, począwszy od 2021 r. na linii Circle, która zyska dodatkowe przejazdy w godzinach szczytu. Zakończenie modernizacji linii Metropolitan oczekiwane jest w 2023 r., gdy osiągnięte zostaną najwyższe pułapy częstotliwości ruchu pociągów we wszystkich porach dnia.

– Po pomyślnej modernizacji trzech z najbardziej obciążanych linii naszej sieci jesteśmy gotowi na wprowadzenie kolejnych czterech linii do epoki nowoczesnych przejazdów – komentuje Nick Brown, dyrektor zarządzający Metra Londyńskiego.

– Cieszymy się, że TfL zdecydowało się powierzyć nam realizację modernizacji – podkreśla Patrice Caine, prezes i dyrektor zarządzający firmy Thales. – Po zakończeniu tej inwestycji już 60 proc. londyńskiego metra będzie korzystało z nowoczesnych technologii sygnalizacyjnych Thales.

Wartość kontraktu z firmą Thales na prace sygnalizacyjne i kontrolne wynosi 760 mln funtów. Całkowity budżet na program modernizacji czterech linii został zatwierdzony na kwotę 5,41 mld funtów i jest niższy o 131 mln funtów od szacunków przedstawionych w marcu. Budżet obejmuje inwestycje w 191 nowych i nowoczesnych klimatyzowanych pociągach jednoprzestrzennych produkowanych w Wielkiej Brytanii, wykorzystywanych już na liniach Metropolitan, Circle i Hammersmith & City oraz District.

Inwestycja obejmie również prace modernizacyjne torów, peronów i zajezdni dla pociągów. Wszystkie prace będą realizowane w ramach obowiązującego Planu Biznesowego TfL. Na każdy jeden zainwestowany funt Londyn odzyska 4,70 funta w postaci korzyści ekonomicznych. Po zakończeniu inwestycji na czterech liniach metro londyńskie przejdzie do wprowadzenia nowych pociągów i systemów kontrolnych na liniach Picadilly, Central, Bakerloo i Waterloo&City.