Alerty bezpieczeństwa z Hiszpanii i Niemiec

Alerty bezpieczeństwa z Hiszpanii i Niemiec

12 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

UTK poinformował, że 24 lipca jego niemiecki odpowiednik opublikował alert bezpieczeństwa w Systemie Informacji Bezpieczeństwa (SIS), zarządzanym przez Europejską Agencję Kolejową. Alert dotyczy przypadków rozdarcia i pęknięć wsporników urządzeń cięgłowych. Natomiast 28 lipca 2015 r. krajowa władza bezpieczeństwa w Hiszpanii opublikowała alert bezpieczeństwa w sprawie awarii siłowników hamulca.

Fot. UTK

Hiszpanie stwierdzili defekt w trakcie weryfikowania działania siłowników hamulca. Zaobserwowali brak nacisku na tarczę hamulca w trakcie hamowania. Przyczyną była blokada automatycznego korektora luzu pomiędzy okładziną cierną hamulca i tarczą hamulca.

Jako zalecenia dla przewoźników kolejowych podano: "weryfikację wszystkich automatycznych korektorów luzu pomiędzy okładzinami ciernymi hamulca, a tarczą hamulca, we wszystkich seriach pojazdów używanych, które wykorzystują ten typ siłowników hamulca.” Hiszpańska krajowa władza bezpieczeństwa zdecydowała się opublikować alert z kilku powodów.

Po pierwsze dlatego, że zablokowanie automatycznego korektora luzu w tego typu hamulcach w niewłaściwym momencie może doprowadzić do ograniczenia zdolności hamowania, tego typu siłowniki hamulca są montowane w wielu typach taboru. W dokumentacjach technicznych nie została jasno uwzględniona weryfikacja automatycznych korektorów luzu pomiędzy okładziną cierną hamulca i tarczą hamulca, zaś dokumentacja  dotycząca „Pełnego przeglądu” nie zawiera postanowień użytecznych w zakresie identyfikacji i korekty wspomnianego defektu.

Niemieckie ostrzeżenie dotyczy natomiast możliwych rozdarć i pęknięć wsporników używanych w urządzeniach cięgłowych. W trakcie prowadzonego nadzoru, EBA wielokrotnie stwierdzała, że wsporniki, stanowiące konstrukcję spawaną z 10 mm płyty, mają rozdarcia, które są widoczne podczas kontroli wzrokowej.

Jeśli jednak nie zostaną zauważone, mogą doprowadzić do pęknięcia i uszkodzenia wspornika. Obecny stan wiedzy wskazuje, że działanie nacisku na hak cięgłowy może być przyczyną wymienionych uszkodzeń. Możliwym źródłem nacisku na hak może być działanie sprzęgu manewrowego lub dyszla (belki). Oba urządzenia mogą wywołać nacisk na hak, który nie jest zaprojektowany tak, aby nacisk ten wytrzymać. Próby naprawy rozdarć i pęknięć płyty wspornika poprzez spawanie okazywały się niewystarczające i nie mogą być uważane za odpowiednie rozwiązanie w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji wagonu, bo naprawione w ten sposób elementy podatne są na opisane uszkodzenia.