Czy branżą kolejową wstrząśnie fala upadłości?

Czy branżą kolejową wstrząśnie fala upadłości?

18 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zadłużenie firm budowlanych sięgnęło 1 mld 23 mln złotych – wynika z danych zgromadzonych w Krajowym Rejestrze Długów. Oznacza to, że w ciągu roku zobowiązania te wzrosły o 136 mln złotych. Trudności finansowe wykonawców wynikają m.in. z dużej liczby niezaspokojonych roszczeń wobec PLK w związku z prowadzonymi przez nich robotami budowlanymi.

Fot. PKP PLK

Jak podał Dziennik Gazeta Prawna, wykonawcy domagają się ponad miliarda złotych. PKP PLK twierdzi jednak, że sprawy dotyczą projektów sprzed 2013 roku. Od tamtej pory zarządca infrastruktury zmienił podejście do wykonawców i wdrożył nowe standardy inwestycji. Poprawiły one wypłacanie zaliczek, kwestię zapłaty za materiały i płatności częściowe.

Mimo to, coraz głośniej słychać, że narastający proces zwiększających się ilości spraw spornych, ze wzajemnymi roszczeniami strony publicznej (nie tylko PKP PLK, ale również GDDKiA) a także zamawiającego wobec szeregu wykonawców może spowodować negatywne perturbacje na rynku budowlanym. Problem nabiera większego znaczenia szczególnie teraz, gdy dużymi krokami zbliża się termin rozliczenia środków z perspektywy budżetowej UE na lata 2007-2013.

W związku z tym poseł Jerzy Polaczek skierował do Marii Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju interpelację poselską w sprawie oceny ryzyk dla realizacji rządowych programów budowy dróg krajowych i inwestycji kolejowych w kontekście kondycji branży budowlanej i spraw spornych prowadzonych w GDDKiA oraz PKP PLK.

Poniżej prezentujemy pytania Jerzego Polaczka:

1. Czy Minister dysponuje aktualną ekspertyzą w tym zakresie określającą: skalę tego zjawiska, jego przyczyny i ewentualne skutki finansowe dla budżetu państwa?
2. Jaka jest aktualna kwota roszczeń i ilość spraw spornych związanych z realizacją rządowych programów budowy dróg oraz inwestycji kolejowych odpowiednio w GDDKiA oraz PKP PLK?
3. Jaka jest kwota zgłoszonych roszczeń przez wykonawców wobec zamawiających odpowiednio GDDKiA i PKP PLK? Ile spraw z tym związanych jest aktualnie prowadzonych w sądach i na jaką sumę?
4. Jaka jest kwota zgłoszonych roszczeń przez GDDKiA i PKP PLK wobec wykonawców? Ile spraw z tym związanych jest aktualnie prowadzonych w sądach i na jaką sumę?
5. Ile spraw zostało zakończonych i jaka kwota została wypłacona z budżetu wykonawcom oraz jaka kwota została zasądzona rzecz Skarbu Państwa i wpłacona przez wykonawców?

Ministerstwo ma teraz na odpowiedź 21 dni.

Warto przy tej okazji zaznaczyć, że do 2020 r. PLK chcą wydać ze środków UE i krajowych ok. 50 mld zł, czyli średnio ok. 8 mld zł rocznie. Do końca tego roku zamierzają rozliczyć unijne dotacje z budżetu 2007-2013. Jak napisał Dziennik Gazeta Prawna po pierwszym półroczu 2015 r, udało się to w odniesieniu do 64 proc. tej puli.