PKO BP obniża wycenę akcji PKP Cargo do 70 zł

PKO BP obniża wycenę akcji PKP Cargo do 70 zł

18 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Cargo - obniżamy naszą rekomendację do "Sprzedaj" (cena docelowa 70 zł) – napisali analitycy Domu Maklerskiego PKO BP w raporcie datowanym na 11 sierpnia, a upublicznionym we wtorek 18 sierpnia.

Fot. PKP Cargo

Analitycy zauważają, że bardzo duża aktywność zarządu w szukania oszczędności w grupie PKP Cargo, przynosi wymierne efekty jednak nie są one w stanie zrekompensować silnych spadków cen przewozów. Jako potencjalne ryzyka wskazano oczekiwany wzrost nakładów inwestycyjnych, presję na wzrost płac, przejęcie AWT, oczekiwany wzrost opłat za dostęp do infrastruktury oraz zawirowania polityczne.

W raporcie zwracają też uwagę, że przy prywatyzacji w 2013 roku, pracownikom przyznano ponad 1,4 mln akcji o łącznej aktualnej wartości ponad 100 mln zł. Załoga miała zakaz sprzedaży tych papierów przez dwa lata. Zakaz przestanie obowiązywać 30 października 2015.

Okres przedwyborczy wykorzystany jest przez załogę PKP Cargo do walki o wzrost płac.    Zarząd zatwierdził podwyżki płac skutkujące zwiększeniem kosztów o około 50 mln zł w skali roku, związki zawodowe domagają się jednak większych podwyżek (roczny koszt to około 75 mln zł). 

Analitycy szacują, że średnie ceny przewozów w PKP Cargo spadną w drugim kwartale o ponad 8 proc rok do roku, zaś a w całym 2015 o około 6 proc. w porównaniu do 2014 r. Taka sytuacja jest spowodowana przez niskie ceny ropy, słabość rynku węgla i agresywną politykę cenową PKP Cargo w obronie swoich udziałów rynkowych.  Obawiają się, że długookresowe korzyści  wynikające z przejęcia AWT (konsolidowanej od początku czerwca 2015), zostaną na razie przykryte spadającym wydobyciem w spółce NWR (zapewniającej około 40 proc. pracy przewozowej AWT) i spadkiem cen na rynku czeskim. 

-Uwzględniając koszty finansowanie nie spodziewamy się na razie pozytywnej partycypacji AWT w wynikach PKP Cargo- napisano w raporcie.

W ocenie specjalistów z Domu Maklerskiego PKP BP silny spadek cen jest głównym czynnikiem powodującym pogorszenie wyników PKP Cargo. W pewnym stopniu kompensują to oszczędności wygenerowane przez zarząd PKP Cargo. Nadzieję na poprawę wyników w przyszłym roku wiąże się z poprawą na rynku kruszyw, co powinno się wiązać ze zwiększonymi obrotami i poprawą struktury cenowej.

Jednocześnie po dwóch latach stabilnych opłat za dostęp do infrastruktury, oczekują lekkich wzrostów stawek z końcem 2015 roku. Szacują, że koszt dostępu może wzrosnąć o nieco ponad 1 proc, co oznaczałoby wzrost kosztów w PKP Cargo o około 7 mln zł. Przypominają też, że średni wiek lokomotyw w PKP Cargo to około 32 lata zaś wagonów około 28 lat i w latach 2016-2018 spółka planuje zakup 20 lokomotyw wielosystemowych za ponad 350 mln zł.