Zduńskowolski terminal kolejowy bliżej SSE

Zduńskowolski terminal kolejowy bliżej SSE

24 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Radni Zduńskiej Woli zgodzili się powiększyć obszar Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie miasta. Jeśli pomysł zaakceptuje Ministerstwo Gospodarki i Rada Ministrów, to przy nowo powstającym kolejowym porcie przeładunkowym na osiedlu Karsznice, przedsiębiorcy będą mieli do dyspozycji 10 ha ziemi, na których będzie można rozwijać biznes na preferencyjnych warunkach.

Wiz. MAU

Podstrefa Zduńska Wola jest jedną z 45 podstref, należących do Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Powstała w 2007 r. i liczy obecnie ponad 14 ha. Jest to wyodrębniony obszar na terenie miasta, gdzie przedsiębiorcy mogą prowadzić działalność na preferencyjnych warunkach i korzystać z pomocy publicznej. Dotąd w tutejszej strefie ulokowały się firmy Gatta (dziewiarstwo) i CKM Technologie (profile okienne).

W piątek na sesji radni miasta Zduńska Wola podjęli uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powiększenie Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o kolejnych 10 ha.

– Zduńska Wola wychodzi w ten sposób naprzeciw przedsiębiorcom, zachęcając ich do inwestowania na tych terenach. To dobre działanie, poprzedzające budowę portu przeładunkowego w Karsznicach – mówił marszałek Witold Stępień do radnych.

Tereny, które mają wejść w skład ŁSSE, należą obecnie do Skarbu Państwa, a użytkuje je PKP Cargo. Znajdują się w pobliżu drogi ekspresowej S8 i miejsca planowanej budowy kolejowego portu przeładunkowego na trasie magistrali kolejowej Śląsk - Porty. Ta inwestycja znajduje się na liście podstawowej Kontraktu Terytorialnego i zakłada realizację na obszarze 22 ha tzw. platformy multimodalnej z centrum logistycznym.

W skład projektu wchodzi przede wszystkim budowa torów kolejowych na odcinku 1,5 km - przewidziano od razu 8 torów (budowanych w kilku etapach). Połowa z nich miałaby długość 750 m, co pozwoliłoby na szybką obsługę całych składów. Jeden tor byłby zelektryfikowany i przelotowy, dzięki czemu pociągi „gubiące” część ładunku nie traciłyby czasu na manewrowanie. Dzięki drogom wewnętrznym port ma zachować wielofunkcyjność, czyli możliwy będzie przeładunek kontenerów, naczep samochodowych oraz towarów niesypkich. Powstanie też baza paliw oraz magazyn o pow. 3,7 tys. m2, wiaty o pow. 65 tys. m2, place składowe o pow. 15,5 tys. m2.

Cała Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna zajmuje powierzchnię 1302 ha i obejmuje swoim zasięgiem województwo łódzkie, wsch. część woj. wielkopolskiego i zach. część woj. mazowieckiego.  Przez 17 lat w Strefie wydano 273 zezwolenia na prowadzenie działalności oraz zrealizowano inwestycje o łącznej wartości ponad 11,8 mld zł, dzięki którym przedsiębiorcy utworzyli  31 tysięcy miejsc pracy.