Transport miejski Warszawa otrzyma 3,5 mld zł z UE na budowę metra

Warszawa otrzyma 3,5 mld zł z UE na budowę metra

24 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kontynuacja budowy II linii metra oraz zakup nowoczesnego taboru - to strategiczne inwestycje w warszawską infrastrukturę szynową, których realizację zapowiedziała w poniedziałek premier Ewa Kopacz na wspólnej konferencji z Hanną Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Fot. Facebook

W poprzedniej perspektywie 2007-2013 stolica wykorzystała ponad 8 mld zł. Pod tym względem jest liderem w pozyskiwaniu środków europejskich.

– To są olbrzymie pieniądze, które przełożyły się na bardzo potrzebne inwestycje – podkreśliła premier Ewa Kopacz. – Dzisiaj ta dobra energia mieszkańców Warszawy musi współpracować z zaangażowaniem rządu i samorządu po to, aby przełożyła się na konkretne pomysły i działania – dodała.

Priorytetem władz miasta jest rozbudowa infrastruktury drogowej i metra.

Strategicznym celem w latach 2014-2020 jest kontynuacja budowy centralnego odcinka II linii metra – dodała prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Obecnie II linię obsługuje aż 35 nowych sześciowagonowych pociągów, a siedem stacji łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Jak podkreśliła premier Kopacz, w przyszłości metro połączy nie tylko poszczególne dzielnice, ale również miasto i jej przedmieścia. 

W deklaracjach wspomniane są także duże inwestycje drogowe warte ponad 4 mld zł. Mowa tu o czterech projektach związanych z przebiegiem istniejących i planowanych dróg ekspresowych warszawskiego węzła drogowego (S2, S8 i S17). Szefowa polskiego rządu przypomniała, że w ramach Kontraktu Terytorialnego Mazowsze uzyska 49 mld zł na nowe inwestycje.

Inwestycje dotyczące metra zostały podzielone na dwa projekty (będzie to drugi i trzeci etap budowy II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru) W pierwszym przypadku dofinansowanie z UE wyniesie 68 proc. czyli 1,945 mld zł, a w drugim 63 proc., czyli 1,625 mld zł.

Na początek zostanie wybudowane sześć kolejnych stacji.

W kierunku zachodnim (z ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: "Wolska" umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską, "Moczydło" planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Targówek 2"  w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Wszystkie nazwy stacji są robocze, a ich ostateczne brzmienie nadane zostanie uchwałą rady Warszawy.

Kolejny etap jest jeszcze na etapie przygotowania. W tej chwili trwa wybór koncepcji architektonicznej w ogłoszonym przez Metro Warszawskie konkursie. W kierunku zachodnim powstaną dwie stacje: w rejonie skrzyżowania ul. Górczewskiej i Białowiejskiej - roboczo nazywana "Wola Park" oraz w rejonie skrzyżowania ul. Powstańców Śląskich i Górczewskiej - roboczo nazywana "Powstańców Śląskich".

W kierunku północno-wschodnim będą trzy stacje: w rejonie skrzyżowania ul. Rolanda i Spójni - roboczo nazywana "Zacisze", w rejonie skrzyżowania ul. L. Kondratowicza i Malborskiej - roboczo nazywana "Kondratowicza" oraz w rejonie skrzyżowania ul. L. Kondratowicza i Rembielińskiej - roboczo nazywana "Bródno".