W sprawie PKP Energetyki maszyniści piszą do prezydenta

W sprawie PKP Energetyki maszyniści piszą do prezydenta

28 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Związek Zawodowy Maszynistów wraz z Polskim Lobby Przemysłowym przesłały do prezydenta RP Andrzeja Dudy wspólne stanowisko w sprawie sprzedaży PKP Energetyki.

Fot. PKP Energetyka

"Polskie Lobby Przemysłowe i Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce zdecydowanie sprzeciwiają się sprzedazy Spółki PKP Energetyka luksemburskiemu Funduszowi Inwestycyjnemu CVC Capital Partners, ponieważ jest ona newralgicznym elementem kolejowego systemu transportowego w Polsce"  –napisano w liście.

Jak wynika z treści pisma opublikowanego przez ZZM, autorzy listu zwracają uwagę, że PKP Energetyka jest szczególnego rodzaju monopolem naturalnym, a także podmiotem, które na całym świecie pozostają w rękach państwa.

"PKP Energetyka ma daleko idący wpływ na funkcjonowanie całej Infrastruktury kolejowej. Posiada bowiem będącą częścią tej infrastruktury dyspozytury i podstacje trakcyjne, gwarantujące ciągłość zasilania trakcji elektrycznych. Dysponuje również siecią stacji paliw dla lokomotyw spalinowych. Jej strategiczne znaczenie wynika również z tego, iż jedynie ona zasila trakcję kolejową prądem o napięciu 3 000 V" – stwierdzono w piśmie.

Autorzy apelu zwracają uwagę, że PKP Energetyka stanowi ważną część systemu energetycznego całego państwa i jest z nim sieciowo ściśle powiązana. To może mieć znaczenie w sytuacjach kryzysowych, gdy w ramach krajowego systemu dochodzi do awarii sieci przesyłających prąd o takim napięciu.

"PKP Energetyka dysponuje niezwykle ważnym systemem i zasobem informacji, w tym na styku z systemem energetycznym kraju umożliwiających funkcjonowanie infrastruktury kolejowej, a także dotyczących połączeń z infrastrukturą wojskową. Dlatego znajduje się na liście przedsiębiorstw mających istotne znaczenie dla obronności" – napisali autorzy listu do prezydenta Dudy. Podkreślili, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju sprzedaje spółkę rentowną, przynoszącą dochody. Jej przychód netto  w 2014 r. wyniósł 4,3 mld zł.

Zdaniem autorów listu przykład prywatyzacji podobnej infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii wskazuje, iż nowy prywatny właściciel dąży do maksymalizacji zysków i minimalizacji wydatków na nowe inwestycje, zwłaszcza takie, które mają długi okres zwrotu. Bardzo prawdopodobne więc jest, że nowy właściciel PKP Energetyki, którym ma być zarejestrowany w Luksemburgu Fundusz Inwestycyjny CVC Capital Partners, będzie nie tylko zyski odprowadzać do Luksemburga, ale także w celu ich powiększenia – podniesie koszty swoich usług.

To zaś odbije sie na cenie kolejowych usług transportowych w Polsce i jeszcze bardziej pogorszy pozycję konkurencyjną kolei w stosunku do innych rodzajów transportu. Nowy prywatny właściciel będzie także beneficjentem znacznej części środków unijnych przewidzianych na modernizację infrastruktury kolejowej.

"Po pozbyciu się tak strategicznej spółki na rzecz Funduszu CVC Capital Partners, Skarb Państwa nie będzie już miał wpływu na to, kto zostanie jej ostatecznym właścicielem. Utraci też wpływ na inwestycje modernizacyjne. Dlatego domagamy sie anulowania decyzji o sprzedaż PKP Energetyki i zachowania nad nią kontroli państwa" – podsumowali autorzy listu do prezydenta