Urzędnicy UE pojechali szynobusem z Białegostoku do Kowna

Urzędnicy UE pojechali szynobusem z Białegostoku do Kowna

29 sierpnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Szynobusem Przewozów Regionalnych z Białegostoku do Kowna przejechali w czwartek Catherine Trautmann, Europejski Koordynator korytarza sieci bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk”, przedstawiciele Komisji Europejskiej z DG MOVE (Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu), ministrowie ds. transportu z Polski, Litwy, Łotwy i Estonii oraz władze samorządowe.

Fot. UM Suwałki

– Celem wizyty, w tym podróży wzdłuż trasy planowanego połączenia kolejowego, które jest częścią szlaku „Rail Baltica”, jest przedstawienie polskiego zaangażowania w to przedsięwzięcie, a także cennych przyrodniczo obszarów Polski, przez które przebiegać będzie ten szlak kolejowy – poinformował w piątek wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka.

Wraz z litewskim wiceministrem transportu i komunikacji, Sauliusem Girdauskasem pełnili rolę gospodarzy podczas przejazdu delegacji szynobusem udostępnionym przez Przewozy Regionalne. Swoją podróż Catherine Trautmann oraz cała delegacja zakończyła w Kownie na Litwie.

Wiceminister Żałobka przedstawił uczestnikom spotkania założenia szlaku kolejowego „Rail Baltica” i przekonywał, że projekt ten jest kluczowy dla wszystkich zaangażowanych stron – krajów partnerskich w projekcie, jak również innych państw sąsiedzkich w UE. – Realizacja „Rail Baltica” znacznie poprawi komunikację między naszymi krajami – dodał.

Ze względu na lokalizację planowanej inwestycji w obszarze cennym przyrodniczo, niezwykle ważne jest z jednej strony dostosowanie zakresu inwestycji do potrzeb przewozowych i gospodarczych, z drugiej – zapewnienie minimalizacji potencjalnego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko, zarówno w fazie budowy, jak i eksploatacji.

W ramach pierwszego naboru dla projektów CEF (instrument finansowy „Łącząc Europę”), który został ogłoszony we wrześniu 2014 r., Polska zgłosiła między innymi zlokalizowany na ciągu „Rail Baltica” projekt modernizacji odcinka Sadowne – Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Szacowana wartość tego projektu wynosi 2,7 mld zł. Natomiast projekt modernizacji na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)” wstępnie planowany jest do zgłoszenia w drugim lub trzecim konkursie CEF.

– Liczę na Pani pomoc i zaangażowanie w to by odcinek Rail Baltica z Białegostoku do granicy państwa w Trakiszkach został zrealizowany – powiedział Czesław Renkiewicz, prezydent Suwałk na spotkaniu z Catherine Trautmann.

Zwrócił jednocześnie uwagę, że w konsultowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku ten odcinek znajduje się na trzecim miejscu od końca na liście rezerwowej inwestycji. Oznacza to, że szansa na jego wykonanie stoi pod dużym znakiem zapytania.