Most nad Martwą Wisłą częścią wielkiej zmiany na kolei

Most nad Martwą Wisłą częścią wielkiej zmiany na kolei

01 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą była jednym z najważniejszych punktów wczorajszej wizyty Marii Wasiak na Pomorzu. Przy tej okazji szefowa resortu infrastruktury i rozwoju stwierdziła, że realizowana inwestycja (poprawiająca dostęp do portu w Gdańsku) jest elementem wielkiej zmiany, jaka dokonuje się na polskiej kolei.

Fot. MIR

Nowy most na Martwej Wiśle, będący fragmentem większej inwestycji - modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny, to niezwykle istotna inwestycja, która usprawni transport towarów koleją do Portu w Gdańsku.

– Zależy nam, by polskie porty morskie były bardziej dostępne zarówno od strony lądu, jak i od morza. Chcemy, by poprawiająca się infrastruktura transportowa wspierała rozwój portów. Jestem przekonana, że realizowana inwestycja przyczyni się do poprawy oferty przewozowej, a w konsekwencji zwiększenia ilości klientów Portu Gdańsk i konkurencyjności kolei – podkreślała szefowa MIR.

Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły przewozić cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się 6-cio krotnie przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę. Przełoży się to na zwiększenie konkurencyjności Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów. Koszt budowy mostu to 35 mln zł, a koszt całej modernizacji linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny to 370 mln zł.

– Realizowana inwestycja to jeden z elementów wielkiej zmiany, jaka dokonuje się na polskiej kolei. W nowej perspektywie na kolej przeznaczono ponad 10 mld euro. Oznacza to dalsze unowocześnianie polskiego transportu szynowego. Już teraz prowadzone przez PKP PLK prace modernizacyjne na polskich torach przekładają się na poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy. To duża zmiana dla całego systemu kolejowego – podkreślała minister Maria Wasiak.

Zakończenie inwestycji wraz z przebudową linii kolejowej planowane jest w sierpniu 2016 roku.