Transport miejski Katowice wybrały trasę dla tramwaju Odrodzenie

Katowice wybrały trasę dla tramwaju Odrodzenie

03 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2018  roku ruszy budowa nowej linii tramwajowej w Katowicach. Trasa o długości 5,2 km z Brynowa do Kostuchny ma kosztować 110 mln zł. Zadanie zrealizuje spółka Tramwaje Śląskie, która chce pozyskać na ten cel dofinansowanie unijne. Wczoraj wybrano ostateczny przebieg inwestycji.

Fot. katowice.eu

Plany dotyczące poprawy komunikacji południowych dzielnic Katowic z centrum miasta przedstawiono na początku tego roku. Ratusz zaproponował kilka wariantów trasy prowadzącej z pętli Brynów do pętli Kostuchna. Następnie, były one prezentowane podczas spotkań informacyjnych z mieszkańcami w kwietniu. Jednocześnie przeprowadzona została ankieta, w której wypowiedziało się ponad 700 osób.

Na zlecenie Tramwajów Śląskich powstało również studium przedprojektowe, które swoim zakresem obejmowało: analizę ruchu, studium środowiskowe dla inwestycji, analizę techniczną poszczególnych odcinków, sposób realizacji inwestycji, terminy i jej szacunkowe koszty. Biorąc pod uwagę opinie mieszkańców i rekomendacje projektantów studium przedprojektowego, a także uwzględniając dodatkowe aspekty, m.in. takie jak prognozy migracyjne, prezydent Marcin Krupa podjął decyzję o ostatecznym przebiegu linii tramwajowej (zobacz trasę projektowanej linii tramwajowej).

Trasa zgodnie z rekomendacją projektantów studium przedprojektowego będzie miała 9 przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Odrodzenia Łętowskiego, Odrodzenia Kościół, Kostuchna Bażantowo P+R, Armii Krajowej Pętla. Do pierwotnego planu wprowadzono korekty, które dotyczą lokalizacji dodatkowego przystanku „Odrodzenia Łętowskiego" w rejonie łącznika ulic Radockiego i Bażantów (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców osiedla Odrodzenia i z myślą o nowych osiedlach - m.in. Murapol) oraz lokalizacja pętli i przystanku końcowego w rejonie ul. Armii Krajowej (zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, w powiązaniu z liniami autobusowymi przebiegającymi w ciągu ulicy Armii Krajowej/funkcja przesiadkowa).

Prezydent Krupa zwrócił uwagę, że linia tramwajowa sięgnie terenów miasta, które nie są jeszcze gęsto zabudowane, ale wkrótce się to zmieni, więc z roku na rok z tego połączenia powinno korzystać coraz więcej pasażerów. Chodzi przede wszystkim o Kostuchnę, na której nie ma jeszcze tak wielu domów jak w dzielnicach położonych bliżej centrum miasta.

Według katowickiego magistratu czas przejazdu pomiędzy Pętlą Brynów a Pętlą Kostuchna wyniesie 10-12 minut. Od 20 do 22 minut zajmie tramwajom pokonanie trasy od Kostuchny do Rynku (również w godzinach szczytu). Średnia prędkość jaką osiągnie tramwaje to 26 km/h.

Szacowany koszt inwestycji wyniesie 110 mln zł. Zadanie jest częścią przedsięwzięcia inwestycyjnego, realizowanego przez Tramwaje Śląskie w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 - 2020.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł UTK: nieprawidłowo oznakowane przejazdy na linii 139 UTK: nieprawidłowo oznakowane przejazdy na linii 139
Następny artykuł Opolskie otrzyma ponad 200 mln zł na przewozy w regionie Opolskie otrzyma ponad 200 mln zł na przewozy w regionie