Od grudnia pociąg Warszawa-Berlin poniżej 5 godzin

Od grudnia pociąg Warszawa-Berlin poniżej 5 godzin

14 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozbudowa połączeń kolejowych między Polską a Niemcami była głównym tematem Polsko-Niemieckiego Szczytu Kolejowego, który odbył się w Poczdamie. Podczas spotkania Jakub Karnowski, prezes PKP S.A. powiedział, że od grudnia pociągi będą pokonywały trasę Warszawa-Berlin w 4 godz. i 57 min.

Fot. Przemysław Szkatuła

Inicjatywa zorganizowania pierwszego szczytu kolejowego wyszła od premiera Brandenburgii Dietmara Woidke pełniącego równocześnie funkcję koordynatora rządu Niemiec do spraw współpracy międzyspołecznej i przygranicznej z Polską.

Podsekretarz stanu w polskim ministerstwie infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka podkreślił, że rozbudowa i modernizacja połączeń kolejowych między Polską a Niemcami jest priorytetem dla obu stron.

– Coraz bardziej efektywna i konkurencyjna względem transportu drogowego komunikacja kolejowa wpływa na wzrost wymiany handlowej, rozwój turystyki oraz mobilność i integrację obywateli naszych krajów – zaznaczał Żałobka. Jego zdaniem sukcesem polsko-niemieckiej współpracy w dziedzinie transportu kolejowego, jest chociażby poprawa parametrów linii kolejowej E20 Warszawa - Poznań - Berlin po stronie polskiej i niemieckiej.

W efekcie, od 9 grudnia tego roku pociągi kursujące między obiema stolicami przyspieszą. Jak obwieścił Jakub Karnowski, szef grupy PKP z Warszawy do Berlina pojedziemy o pół godziny krócej w porównaniu z obecnym czasem przejazdu, czyli 4 godz. 57 minut.

Ważna deklaracja padła też ze strony niemieckiej. Szef Deutsche Bahn, Rudiger Grube zapowiedział zmodernizowanie do 2020 roku trasy Berlin-Szczecin. Wynoszący obecnie dwie godziny czas przejazdu ma zostać skrócony do 80 minut. Trasa zostanie zelektryfikowana, co pozwoli pociągom rozwijać prędkość do 160 km na godz. Pomiędzy obu miastami zostaną ułożone dwa tory.

Z uwagi na pełnienie przez Wrocław w przyszłym roku roli Europejskiej Stolicy Kultury podjęto decyzję o uruchomieniu pociągów między Berlinem a Wrocławiem, które będą kursowały w okresie od maja do września 2016 roku. Bilet na tej trasie ma kosztować tylko 19 euro, co będzie możliwe dzięki dotacji w wysokości 100 tys. euro z budżetu Brandenburgii i Berlina.

– Kontynuacja modernizacji infrastruktury linii łączących Polskę i Niemcy jest konieczna, aby móc rozwijać potencjał gospodarczy i środowiskowy połączeń transgranicznych, przede wszystkim z wykorzystaniem korytarzy kolejowych w ramach transeuropejskich sieci transportowych  – zaznaczył wiceminister Żałobka.

W tym kontekście wspólnym celem jest przywrócenie w przyszłości kursowania pociągu "Wawel" z Berlina do Krakowa. Od grudnia br. pasażerowie udający się z Drezna do Wrocławia będą mogli przesiadać się bezpośrednio na dworcu w Gorlitz, bez konieczności przechodzenia na stację po polskiej stronie. Jedna ze spółek DB rozważa ponadto możliwość uruchomienia połączenia Berlin-Toruń.

Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy 2015 był pierwszym spotkaniem w tego typu formacie. Zgromadził on wysokich rangą przedstawicieli i ekspertów ministerstw ds. transportu, resortów spraw zagranicznych, w tym ambasadorów obu krajów, premierów krajów związkowych Brandenburgii i Saksonii, przedstawicieli polskiego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, członków Zarządów Województw Lubuskiego i Dolnośląskiego oraz ekspertów z urzędów marszałkowskich województw przygranicznych i Wielkopolski, jak również ministrów rządów krajów związkowych graniczących z Polską, senatorów i przedstawicieli Senatu oraz Kancelarii Stanu Berlina, Brandenburgii i Saksonii. W spotkaniu wzięli udział również prezesi zarządów polskich spółek kolejowych Polskie Koleje Państwowe, PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity wraz z delegacjami, a także prezes Deutsche Bahn i przedstawiciele spółek DB i DB Fernverkehr.