Transport miejski Szuba: Kraków gotowy na metro

Szuba: Kraków gotowy na metro

14 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Obecny poziom rozwoju technologicznego jest tak duży, że nie ma żadnych przeciwwskazań by w Krakowie budować metro – wyraźnie zaznaczył Tomasz Szuba, prezes zarządu Tines Capital Group, podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Fot. Tines

Temat metra był jednym z najważniejszych zagadnień poruszanych podczas panelu dyskusyjnego pt. „Ile warta jest przestrzeń miejska i jaki udział w tej wartości ma transport zbiorowy”. W tym obszarze, prezes Tomasz Szuba zaprezentował doświadczenie firmy Tines na przykładzie II linii warszawskiego metra, na którą firma dostarczała system nawierzchni.

– Wystarczy zjechać pod ziemię i zaprezentować zainteresowanym inwestorom efekt zastosowania nowoczesnych technologii wibroizolacyjnych redukujących poziom drgań i hałasu oddawanego do otoczenia przez pociągi metra. Taka wycieczka dostarcza odpowiedzi na 90 proc. pytań – podkreślił prezes Szuba podczas debaty.

Miastotwórczą rolę metra i wpływ linii podziemnej kolejki na wartość przestrzeni miejskiej w jej bezpośrednim otoczeniu wskazywany był wielokrotnie przez przedstawicieli zarówno samorządu jak i osoby związane z rynkiem nieruchomości. Michał Olszewski, zastępca prezydent Warszawy, jasno wskazał, iż decyzje inwestorów są ściśle lokowane z polityką transportową, a z kolei Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA, wyraźnie podkreślił, że poprawa infrastruktury zwiększa wartość nieruchomości w danej okolicy od 10 do kilkudziesięciu procent.

Ważne miejsce w debacie zajęło również zagadnienie, które można określić jako smart mobility. W kontekście inwestowania w transport i komunikację podkreślano potrzebę tworzenie szybkiego, punktualnego i czystego środka transportu. Prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, zaznaczył że taka konieczność podyktowana jest coraz szerszą świadomością mieszkańców, którzy chcą miast stawiających na mobilność.  Dlatego też, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu miejskiego potrzebne są ciągłe zmiany, gdyż jak mówił Michał Olszewski „miasto, które się nie zmienia – umiera”.

W temacie tworzenie infrastruktury transportowej, która spełniać będzie oczekiwania mieszkańców oraz swoją funkcją wykracza zdecydowanie poza doraźne potrzeby miasta, jest inwestycja budowy dworca Nowa Łódź Fabryczna, na którą w swojej wypowiedzi wskazał prezes Szuba.

– Multitransportowy węzeł nowego dworca Łódź Fabryczna, który integruje ze sobą różne formy transportu jak autobusy, tramwaje, koleje regionalne czy koleje dużych prędkości, to doskonały przykład infrastruktury przyszłości. To inwestycja zaplanowana na kilkadziesiąt lat do przodu – zaznaczył szef Tinesa.

Interesujący i cenny punkt widzenia do debaty wniósł również Emilio D’Alessio, prezes honorowy Coordinamento Agende 21 Locali Italiane, włoski architekt, planista i doradca w zakresie zrównoważonego rozwoju. W swojej wypowiedzi stwierdził, że współcześni zarządcy i architekci miast powinni w swojej pracy kierować się słowami byłego burmistrza Bogoty Enrique Penalosy, który powiedział, że:

Rozwinięte miasto nie polega na tym, że nawet najbiedniejsi jeżdżą samochodami, ale na tym, że bogaci korzystają z publicznego transportu – Emilio D’Alessio stwierdził również przekornie abyśmy pamiętali, że ulice są dla ludzi, a dla samochodów są drogi. Jeśli auta w mieście przez 95 proc. czasu stoją zaparkowane to w ten sposób odbierana jest cenna przestrzeń dla mieszkańców.