Regulacje Sejm zmienił ustawę o transporcie kolejowym

Sejm zmienił ustawę o transporcie kolejowym

14 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Uchwalona w piątek przez Sejm nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wprowadza zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy niektórymi przewoźnikami kolejowymi. Teraz nad zmianami będą debatować senatorowie.

Fot. Sejm.gov.pl

Przyjęte przez Sejm dostosowanie polskiego prawo do regulacji UE było niezbędne, gdy postępowanie prowadzone przez Komisję Europejska wykazało, że Polska nie wdrożyła do prawa krajowego przepisów dyrektywy unijnej z 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

Posłowie przyjęli nowelizację wdrażającą przepisy dyrektywy UE z 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Dotyczy ona reguł prowadzenia rachunkowości przez przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury kolejowej i operatorów świadczących usługi publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym.

Przepisy unijne zobowiązują Polskę do wprowadzenia mechanizmów przeciwdziałających transferom środków publicznych pomiędzy przedsiębiorcami kolejowymi powiązanymi kapitałowo, ustawa zawiera rozwiązania umożliwiające identyfikację i rozdzielenie przepływów finansowych związanych z wykonywaniem poszczególnych rodzajów działalności. Nowelizacja zobowiązuje przedsiębiorstwa z branży kolejowej do prowadzenia i publikowania odrębnych bilansów oraz zestawień zysków i strat dla zarządzania infrastrukturą, dla przewozów pasażerskich, przewozów towarowych oraz przewozów wykonywanych w ramach umów o świadczeniu usług publicznych.

Nowe rozwiązania mają też zwiększyć przejrzystość prowadzonej rachunkowości poprzez rozciągnięcie obowiązku publikowania sprawozdań finansowych także na te podmioty, które nie mają takiego obowiązku zgodnie z ustawą o rachunkowości. Podmioty takie, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będą je publikować na swoich stronach internetowych.

Zmienione zasady mają być stosowane od roku obrotowego zaczynającego się w 2016 r. Nowelizacja wyłącza spod nowych regulacji przedsiębiorców wykonujących przewozy o ograniczonym terytorialnie zasięgu, czyli miejskie, podmiejskie i regionalne. Nowelizacja przewiduje też, że procedury umożliwiające sprawną budowę linii kolejowych będzie można stosować odpowiednio także do budowy metra. 

Z nowych obowiązków dotyczących rachunkowości zwolnieni zostaną przedsiębiorcy, którzy łączą funkcje przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury, wykonując działalność o zasięgu miejskim, podmiejskim i regionalnym.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 271 posłów, 149 było przeciw, a trzech posłów wstrzymało się od głosu. Wcześniej poparcia nie uzyskał wniosek PiS o odrzucenie ustawy w całości.
Jeśli zmiany zaakceptuje Senat, nowelizacja wejdzie w życie po trzech miesiącach od ogłoszenia, z wyjątkiem jednego przepisu, który wejdzie w życie juz po upływie 14 dni.