Bieczek: kondycja rynku zależy od polityki transportowej państwa

Bieczek: kondycja rynku zależy od polityki transportowej państwa

25 września 2015 | Autor: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

– Sytuacja na rynku kolejowych przewozów towarowych jest niezwykle trudna – mówi w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” Jacek Bieczek, prezes CTL Logistics.

Fot. CTL Logistics

Jak ocenia Pan aktualną kondycję kolejowych przewozów towarowych w Polsce?

Utrata rynku przez kolej na rzecz transportu drogowego utrzymuje się od lat. Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego wyliczyło ostatnio, że w ciągu minionej dekady, a więc w latach 2004-2014, masa towarów przewieziona koleją spadła o 19,4 proc., podczas gdy transportem samochodowym wzrosła o 61,8 proc. Podobnie z liczoną w tonokilometrach pracą przewozową - transport kolejowy spadł o 4,2 proc., tymczasem samochodowy wzrósł w tym samym okresie aż o 137,9 proc. To efekt braku konkurencji międzygałęziowej na równych zasadach. Przewoźników kolejowych dotykają bardzo wysokie opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, podczas gdy transport drogowy nie ponosi ich w zasadzie wcale. W efekcie kolej musi uwzględniać stawki dostępu w kosztorysach i bardzo często nie jest w stanie konkurować cenowo z transportem samochodowym. Druga rzecz to zły stan sieci kolejowej i ciągnąca się od lat jej modernizacja. To fatalnie wpływa na średnie prędkości handlowe i punktualność pociągów, a w efekcie znacząco obniża konkurencyjność kolei względem transportu samochodowego. Dopóki nie nastąpi znacząca obniżka opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, skrócenie czasu przejazdu koleją, a więc przyspieszenie modernizacji, sytuacja kolei w Polsce nie poprawi się.

Jakie działania powinny przedsięwziąć przewoźnicy kolejowi, aby utrzymać się na trudnym, bardzo konkurencyjnym rynku?

Sytuacja na rynku towarowych przewozów kolejowych zależy przede wszystkim od transportowej polityki państwa, a na nią - poza apelami do decydentów o równe traktowanie transportu drogowego i kolejowego - nie mamy większego wpływu. Jednak nie oznacza to, że siedzimy z założonymi rękoma - wprost przeciwnie. W CTL Logistics podejmujemy wiele działań na rzecz poprawy efektywności w funkcjonowaniu naszej organizacji, poszerzamy zakres usług budując dla naszych klientów elastyczną ofertę dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb. Wprowadzamy nowe produkty, optymalizujemy procesy i aktywnie szukamy klientów we wszystkich ważniejszych branżach polskiej gospodarki. To przynosi oczekiwane rezultaty.

Czy właśnie z tego powodu CTL Logistics podjął decyzję o wprowadzeniu kompleksowej oferty?

Przekształcenie się CTL Logistics z tradycyjnego przewoźnika kolejowego w kompleksowego operatora logistycznego jest zarówno odpowiedzią na potrzeby rynku, jak również w pewien sposób kreowaniem nowej rzeczywistości w branży przewozów kolejowych. W swojej ofercie postawiliśmy na najwyższą jakość usług, kompleksową obsługę, innowacyjność i elastyczność, co zostało bardzo dobrze przyjęte przez rynek. Najlepiej świadczą o tym zawierane kontrakty.