Nowy Jedwabny Szlak szansą dla Polski i Białorusi

Nowy Jedwabny Szlak szansą dla Polski i Białorusi

09 października 2015 | Autor: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zbyt wolno postępująca budowa ściślejszych powiązań transportowych między Polską i Białorusią może spowodować, że oba kraje nie będą odgrywały znaczącej roli na trasie Nowego Jedwabnego Szlaku – do takich wniosków doszli uczestnicy Polsko-Białoruskiego Okrągłego Stołu branży transportowo-logistycznej, który odbył się w ramach corocznego Białoruskiego Tygodnia Transportowego.

Fot. Marlena Karbowniak

Spotkanie, które odbyło się 7 października zostało zorganizowane już po raz drugi z inicjatywy spółki KOW oraz Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji przy Ambasadzie RP w Mińsku. Wśród uczestników byli m.in. Jewgienij Rogaczow, pierwszy zastępca ministra transportu i komunikacji Białorusi, Mariusz Haładyj podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Maciej Gładyga  zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Jurij Dubina, naczelnik departamentu logistyki Ministerstwa Transportu i Komunikacji  Białorusi, Jurij Michajliuk, pierwszy zastępca Naczelnika Kolei Białoruskich, Nikołaj Gorbel, członek Zarządu Stowarzyszenia BAME, dyrektor generalny Belmagistralawtotrans i wielu innych przedstawicieli jednostek rządowych, firm prywatnych oraz organizacji i stowarzyszeń transportowo-logistycznych m.in. Polski, Białorusi, Litwy i Niemiec.

Głównym tematem tegorocznych obrad, niezmiennie, była wola współpracy obu państw w zakresie rozwoju transportu międzynarodowego i korzyści, jakie z racji newralgicznego położenia może odnosić zarówno Polska, jak i Białoruś. Dlatego też we wspólnej dyskusji największy nacisk kładziono na te zagadnienia i obszary, które mają kluczowy wpływ na przyśpieszenie tej współpracy.

Za jedne z najważniejszych kwestii uznano wspólne planowanie kompatybilnej infrastruktury transportowej po obu stronach granicy, w tym mostów i przejść granicznych, a także skrócenie czasu odpraw celnych.

Równie istotnym tematem, zwłaszcza z punktu widzenia korzyści ekonomicznych dla polskich portów morskich i terminali kontenerowych, a także białoruskich firm, była wciąż nierozwiązany problem stworzenia dogodnych połączeń z terytorium Białorusi do polskich portów.

Uczestnicy debatowali także nad optymalizacją zasad dwustronnej współpracy, zwłaszcza w obszarze kolejowym, w sytuacji w której zintegrowane białoruskie przedsiębiorstwo kolejowe przy realizacji transportu musi porozumiewać się z dużą liczbą podmiotów, jakie w tej chwili funkcjonują na polskim rynku.

Wszystkie powyższe tematy omawiane były z uwzględnieniem budowy z chińskiej inicjatywy tzw. „Nowego Jedwabnego Szlaku”, zwłaszcza w kontekście ewentualnego pominięcia w tym projekcie Polski i Białorusi w przypadku, gdy rozwój współpracy transportowej pomiędzy naszymi państwami przebiegać będzie zbyt wolno.

Posiedzenie Okrągłego Stołu było także okazją do prezentacji polskich firm, które uczestniczyły w tym wydarzeniu.

Rekomendacje, wypracowane przez uczestników spotkania zostaną przekazane właściwym polskim resortom oraz rządowej polsko-białoruskiej komisji ds. transportu.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł
Następny artykuł