Transport miejski Setki milionów złotych na poprawę toruńskiej komunikacji tramwajowej

Setki milionów złotych na poprawę toruńskiej komunikacji tramwajowej

23 października 2015 | Źródło: Urząd Miasta Torunia
PODZIEL SIĘ

Około 9 kilometrów nowych torowisk, tyle samo zmodernizowanych tras i 25 nowych tramwajów – Toruń ma ambitne plany rozwoju komunikacji tramwajowej w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020.

Fot. torun.pl

Po oddaniu linii tramwajowej na Bielany i węzłów w alei Solidarności i przy dworcu Toruń Miasto, modernizacji dotychczasowych połączeń, zakupie niskopodłogowego taboru, miasto przymierza się do kolejnych inwestycji w nowej perspektywie budżetowej.

Głównym założeniem Gminy Miasta Toruń związanym z transportem publicznym jest dalszy rozwój ekologicznego transportu tramwajowego w Toruniu. Zakłada on rozbudowę sieci tramwajowej w mieście, modernizację istniejących odcinków poprawiającą parametry użytkowe infrastruktury oraz zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.

W ramach planowanych inwestycji planuje się gruntowną modernizację torowisk tramwajowych i sieci trakcyjnej na czterech głównych odcinkach toruńskiej sieci tramwajowej o łącznej długości ok. 9 km:

  • Reja, Bydgoska, Chopina na Bydgoskim Przedmieściu (ok. 2,5 km),
  • fragmenty wymagające modernizacji na odcinku linii tramwajowej od ul. Waryńskiego do pętli "Olimpijska" (ok. 3 km),
  • fragmenty wymagające modernizacji na odcinku linii tramwajowej od pl. Niepodległości do pętli "Motoarena" (ok. 1,5 km),
  • Przy Kaszowniku, pl. bpa Chrapka, Warneńczyka, Kościuszki (ok. 2 km).

 

Mają powstać co najmniej dwie nowe trasy tramwajowe. Jedna z nich pobiegnie na północ do powstającego osiedla mieszkaniowego JAR. Zgodnie ze wstępnie przyjętym wariantem trasa rozpocznie się od pl. NOT-u, pobiegnie ulicami: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory, Watzenrodego i zakończy się w okolicy ulicy Hubego. Długość tej linii szacowana jest na ok. 6 km. Dalsze plany przewidują przedłużenie linii w głąb osiedla wraz z jego zagospodarowywaniem.

Druga nowa linia ma połączyć Istniejące linie tramwajowe we wschodniej części miasta w obrębie Rubinkowa. W zależności od przyjętego do realizacji wariantu, może liczyć od ok. 1,5 (wariant od istniejacej pętli "Elana" do pl. Sybiraków ul. Wierzbową i Działowskiego) do ok. 3 km (wariant od pętli "Elana" do pętli "Olimpijska" wzdłuż ul. M. Skłodowskiej-Curie I Olimpijskiej). Koncepcje przebiegu tras linii będą poddane konsultacjom społecznym.

Zakres zakupu taboru zależeć będzie od wyników analiz, które określą realne zapotrzebowanie na tabor dla rozbudowanej sieci tramwajowej. Wstępne założenia mówią o zakupie od 10 (wariant podstawowy) do nawet 25 sztuk nowego taboru tramwajowego.

Oprócz pojazdów miasto planuje zakup nowoczesnego taboru technicznego do obsługi linii tramwajowych, w tym tzw. wozu wieżowego do obsługi sieci trakcyjnej, wozu służącego utrzymaniu systemów odwodnienia torowiska i wozu technicznego do obsługi infrastruktury torowej.

Ponadto, Toruń zamierza wybudować zupełnie nową zajezdnię dla tramwajów. Plany przewidują lokalizację obiektu w jednym z czterech miejsc:

  • w pobliżu pętli "Elana" przy ul. M. Skłodowskiej-Curie
  • przy skrzyżowaniu ul. olimpijskiej i Olsztyńskiej
  • na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego
  • i dalej w kierunku Portu Drzewnego.

W przypadku trzech ostatnich wariantów lokalizacji do połączenia nowej zajezdni tramwajowej z istniejącą siecią konieczne będzie wybudowanie nowych odcinków torowiska.

W ramach nowej perspektywy unijnej planuje się dodatkowo zakup autobusów o ekologicznym źródle zasilania. Może to być nawet do 70 tego typu pojazdów. Ponadto w ramach budowy nowych linii tramwajowych planuje się dalszą rozbudowę systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego na nowych przystankach tramwajowych.

Szacunkowe wyliczenia wskazują, że wszystkie te inwestycje mogą pochłonąć ponad 1 miliard złotych. Ostateczny zakres działań będzie zależeć od wysokości pozyskanych środków zewnętrznych.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Krytyczne uwagi do projektu rozporządzenia MIR o przejazdach kolejowych Krytyczne uwagi do projektu rozporządzenia MIR o przejazdach kolejowych
Następny artykuł KE: Polska wydała 61 proc. unijnych środków na kolej KE: Polska wydała 61 proc. unijnych środków na kolej