Małopolskie: trasa Katowice - Oświęcim - Czechowice Dziedzice jest nierentowna

Małopolskie: trasa Katowice - Oświęcim - Czechowice Dziedzice jest nierentowna

30 października 2015 | Autor: RW | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
PODZIEL SIĘ

Jak podały niedawno Koleje Śląskie od obowiązującego od 13 grudnia nowego rozkładu jazdy może dojść do zawieszenia pociągów osobowych na trasie Oświęcim – Brzeszcze – Czechowice Dziedzice. Powodem rezygnacji władz województwa małopolskiego z dotowania przewozów jest przede wszystkim niska rentowność i rosnący deficyt na tej linii.

Fot. Patryk Farana

W przesłanym do nas stanowisku Zarząd Województwa Małopolskiego tłumaczy, że w rozkładzie jazdy 2015/2016 przeznaczy 94,1 mln zł na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich.

„Kluczowe zmiany w przyszłym rozkładzie to  zwiększenie połączeń kolejowych w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz przywrócenie zawieszonej dotąd linii nr 94 Kraków-Oświęcim” – zaznacza Urząd Marszałkowski w Krakowie. Z tego względu pieniędzy nie starczy na dofinansowanie w rozkładzie jazdy 2015/2016 połączenia relacji Katowice – Oświęcim – Czechowice Dziedzice. Skrócenie kursu z Katowic jedynie do Oświęcimia wynika nie tylko z ograniczonych możliwości finansowych województwa, ale „przede wszystkim niskiej rentowności i rosnącego deficytu na tej linii”.

Analizy dotyczące linii kolejowej  nr 93 Katowice - Oświęcim - Czechowice Dziedzice nie wykazywały potencjału przewozowego. Koszt uruchomienia 19 pociągów w ciągu doby na tej trasie to 3,1 mln zł (1,5 mln z budżetu województwa małopolskiego).  Prognozy przewoźnika, spółki Koleje Śląskie, wykazywały natomiast, że liczba pasażerów na tej trasie to zaledwie 1 010 osób w ciągu całej doby – tłumaczy samorząd Małopolski.

Aktualnie trwają prace nad projektem nowej umowy przewozowej ze spółką Koje Śląskie na rozkład jazdy 2015/2016. Wiadomo tylko, że Koleje Śląskie nie będą realizowały połączenia na trasie Oświęcim - Brzeszcze - Czechowice Dziedzice bez zamówienia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Tymczasem zarząd województwa małopolskiego wyraża przekonanie, że tylko współpraca przy organizacji i finansowaniu publicznego transportu zbiorowego pozwoli na dostosowanie systemu transportowego do potrzeb mieszkańców i turystów, zarówno jeśli chodzi o połączenia w granicach województwa jak i na liniach stykowych z innymi województwami.