Torpol notuje rekordowe zyski. Trzykrotnie wzrosły wpływy z Norwegii

Torpol notuje rekordowe zyski. Trzykrotnie wzrosły wpływy z Norwegii

09 listopada 2015 | Źródło: Torpol
PODZIEL SIĘ

Prawie 850 mln złotych przychodów po trzech kwartałach 2015 r., 26,6 mln złotych zysku netto – oznacza to ponad dwukrotny wzrost wyników w porównaniu do poprzedniego roku. Torpol zamierza zdobyć duże i rentowne kontrakty na rynku kolejowym, na którym jeszcze do końca roku planowane jest ogłoszenie przetargów o wartości 11 mld złotych. Firma zwiększa swoją obecność na rynku norweskim.

Fot. Torpol

W ciągu dziewięciu miesięcy osiągnęliśmy wyższe przychody i zysk niż przez cały ubiegły rok, który był najlepszy w historii Torpolu. Nie mam wątpliwości, że ten rok będzie rekordowy – mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol. – Wyjątkowe wyniki są efektem realizacji największych w Polsce kontraktów infrastrukturalnych: modernizacji linii E75 Rail Baltica oraz budowy intermodalnego dworca Nowa Łódź Fabryczna – dodaje prezes Sweklej.

Po trzech kwartałach Torpol posiada portfel zamówień o wartości ponad 0,9 mld zł netto bez udziału konsorcjantów, zapewniający prowadzenie prac nie tylko w 2016 roku, ale również w 2017 roku. Na uwagę zasługuje wysoka średnia rentowność portfela zamówień 6,6%. Spółka liczy na kolejne kontrakty w Polsce i Norwegii.

– Zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił już między innymi postępowanie na modernizację odcinka Swarzędz – Sochaczew na linii E20, która jest szacowana na 2,6 mld złotych. Rozpisane zostało również duże postępowanie na linii E59 (trasa Wrocław-Poznań), na odcinku Rawicz – Leszno, które obejmuje ok. 35 km trasy. Wartość postępowania na modernizację linii Poznań – Piła szacowana jest na 0,5 mld złotych. Przetargi już ruszyły i to jest dobra informacja dla rynku – stwierdza prezes Sweklej.

Niemal trzykrotnie wzrosły wpływy z Norwegii. W portfelu norweskich zamówień jest kontrakt tramwajowy Prinsens Gate o wartości 157,5 mln NOK netto (ok. 78 mln zł netto), realizowany w ścisłym centrum Oslo oraz przebudowa podwójnego toru tramwajowego na odcinku Ekebergparken-Jomfrubråten, której wartość wynosi 56,6 mln NOK netto (ok. 27 mln zł netto).

Udział segmentu tramwajowego w całkowitych przychodach ze sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku wyniósł 8,9% wobec 3,5% w analogicznym okresie 2014 roku. Wysoki wzrost sprzedaży w ramach tego segmentu wynika z realizacji kontraktów w Norwegii (‘Oslo Prinsens Gate’ oraz ‘Ekebergbanen’) oraz kontraktu tramwajowego w Olsztynie.

Torpol zmienił strukturę finansowania dłużnego z krótkoterminowego na długoterminowe – m.in. dzięki emisji obligacji, o wartości 40 mln zł. Wykorzystanie kredytów i pożyczek na koniec września 2015 roku było znacznie niższe (spadek o 31,6 mln zł) niż na koniec 2014 roku i wyniosło tylko 6,9 mln zł. Grupa Emitenta zanotowała w okresie sprawozdawczym również dalszy spadek kosztu pozyskania zewnętrznego finansowania dłużnego. Ujemny poziom wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA stwarza przestrzeń do pozyskania dalszego finansowania w związku z perspektywami w Polsce i w Norwegii. – Zgodnie z założeniami osiągamy potencjał finansowy, który pozwala nam na udział i realizację największych projektów infrastrukturalnych – mówi prezes Sweklej.