Alstom przebuduje szwajcarskie Pendolino

Alstom przebuduje szwajcarskie Pendolino

10 listopada 2015 | Autor: Przemysław B. Jezierski
PODZIEL SIĘ

Szwajcarskie Koleje Federalne SBB CFF FFS zawarły kontrakt z francuskim koncernem Alstom na przebudowę i ujednolicenie wnętrza pociągów dużych prędkości RABe 503 Pendolino czwartej generacji.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Koleje SBB CFF FFS aktualnie dysponują flotą piętnastu składów RABe 503 (odpowiednik ED250), które obsługują międzynarodowe, dzienne połączenia EuroCity między Szwajcarią a Włochami.

Pierwsze siedem pociągów zostało zakupione w 2009 r., osiem zakontraktowano w lipcu 2014 r. z możliwością rozszerzenia kontraktu o kolejne cztery. Ostatnia umowa na dostawę właśnie czterech składów tej serii została podpisana między przewoźnikiem a koncernem Alstom 30 stycznia 2015 roku. Pociągi zostaną dostarczone do końca 2016 r., a finalizacją kontraktu będzie definitywne wycofanie z eksploatacji starszej, trzeciej generacji Pendolino, czyli ulegających często awariom pociągów serii ETR470, kursujących niegdyś pod marką Cisalpino.

Przebudowa za 80 milionów

Kontrakt opiewający na sumę 80 milionów franków szwajcarskich będzie obejmował przebudowę i standaryzację wnętrz pierwszych siedmiu pociągów.

Prace będą polegały na przebudowie toalet, powiększeniu przestrzeni bagażowej w wybranych wagonach, stworzona będzie też strefa rodzinna z miejscem zabaw dla dzieci. Pasażerowie zyskają dostęp do bezprzewodowego Internetu Wi-Fi. Ponadto składy zostaną wyposażone w nowy system przeciwpożarowy, spełniający najnowsze włoskie standardy bezpieczeństwa, oraz kamery zewnętrzne.

Zgodnie z umową przebudowa pociągów rozpocznie się w 2017 roku, a finalizacja kontraktu powinna nastąpić najpóźniej w roku 2020. Prace prowadzone będą we włoskiej fabryce koncernu Alstom w Savigliano.

Bliźniak Pendolino

Pociągi RABe 503 są bliźniaczą wersją składów ED250 PKP Intercity. Klimatyzowane, siedmiowagonowe jednostki dysponują nieco większą podażą 430 miejsc do siedzenia, w tym aż 126 w klasie pierwszej i 304 w klasie drugiej.

Szwajcarska wersja Pendolino jest jednak wyposażona fabrycznie w technologię wychylnego pudła, umożliwiającą pokonywanie ostrych łuków z większą prędkością, przy jednoczesnym zwiększeniu komfortu podróży pasażera.

Technologia wychylnego pudła w pociągach tej generacji jest podstawą i kompromisem między konstrukcją pudła dostosowanego do przechyłów, a co za tym idzie mniejszą przestrzenią pasażerską, a atutami płynącymi z tej właśnie technologii.

Ponadto w szwajcarskim Pendolino nie ma bardzo awaryjnych wind dla niepełnosprawnych, a w zamian za to jest dodatkowa para drzwi wejściowych.

Do obsługi osób niepełnosprawnych przeznaczone są specjalne, proste w obsłudze podnośniki, znajdujące się na wszystkich peronach stacji, z których odjeżdżają składy RABe 503.

Strefa gastronomiczna pociągów składa się z części barowej i restauracyjnej, gdzie posiłek można zjeść na siedząco przy eleganckich stolikach z obrusami.

Maksymalna prędkość jeszcze nieosiągalna

Pociągi wyposażone są w nowoczesny audiowizualny system informacji pasażerskiej. Pasażer na monitorach w wagonach widzi przede wszystkim informacje: o trasie pociągu, punktualności, aktualnej prędkości, temperaturze, kolejnych stacjach zatrzymania, możliwości przesiadek na danych stacjach, a reklamy przewoźnika i inne niezwiązane z podróżą informacje są na dalszym planie.

Wielosystemowe pociągi przystosowane są do pracy w trzech systemach napięcia: 3 kV DC (stosowany na sieci włoskiej), 15 kV AC (obowiązujący w Szwajcarii) oraz 25 kV AC (linie dużych prędkości we Włoszech).

Składy wyposażone są w systemy bezpieczeństwa: europejski ERTMS, szwajcarski Integra-Signum, włoski SCMT i niemiecki PZB-LZB.

Podobnie jak ED250, dostosowane są do jazdy z prędkością 250 km/h, lecz na razie rozpędzają się do 200 km/h i to tylko na 35-kilometrowym odcinku w tunelu Lötschberg, łączącym miejscowości Visp i Spiez.

Maksymalną prędkość będą osiągały już w grudniu przyszłego roku po otwarciu 57-kilometrowego tunelu Gottharda, najdłuższego na świecie tunelu kolejowego w Alpach Szwajcarskich.