Alstom dostarczył ostatnie składy metra dla Amsterdamu

Alstom dostarczył ostatnie składy metra dla Amsterdamu

10 listopada 2015 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Chorzowska fabryka Alstom Konstal zakończyła produkcję metra dla miasta Amsterdam.

Fot. Alstom

Alstom, zgodnie z umową zawartą w 2010 roku zobowiązany był dostarczyć 23 składy metra Alstom Metropolis dla sieci metra w Amsterdamie. W 2012 roku, w związku z ambitną polityką transportową przyjętą przez Amsterdam, podpisano nowe zamówienie, dzięki któremu liczba zamówionych składów metra wzrosła do 28. Będą one również użytkowane na nowej linii Północ-Południe, która ma zostać oddana do użytku w 2017 roku.

Metro dla Amsterdamu należy do rodziny Alstom Metropolis. Składają się z 6 wagonów, które pozwalają na łatwy dostęp dzięki szerokim drzwiom (8 par na wagon). Szerokie przejścia pomiędzy wagonami, wspólna, obniżona podłoga oraz podłużne rozłożenie siedzeń, ułatwiają przemieszczanie się po pociągu. W dwóch wielofunkcyjnych pomieszczeniach zainstalowano urządzenia dla wózków inwalidzkich. Ponadto, dynamiczna informacja podróżnych, komfortowe ciągi komunikacyjne, kamery i przejrzyste wnętrza poprawiają bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Metro spełnia również najbardziej surowe wymagania bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

– Jestem dumny, że udało nam się stworzyć pozytywne relacje z klientem, oparte na zaufaniu, współpracy i pragmatycznym podejściu. Metro charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem niezawodności, wagony były dostarczane w sposób ciągły, na czas, zgodnie z wymaganiami klienta – mówi Radosław Banach, prezes zarządu Alstom Konstal w Chorzowie.

Dzięki zastosowaniu pudła aluminiowego i przeprojektowaniu wykorzystywanych komponentów, metro dla Amsterdamu ma niską wagę (12 ton na oś). Elektryczne hamowanie pozwala na maksymalne odzyskiwanie energii podczas hamowania, redukuje emisję zanieczyszczeń i hałasu. Oświetlenie jest w pełni LED-owe. Metro dla Amsterdamu jest jednym z najcichszych i najbardziej przyjaznych środowisku naturalnemu na świecie.

Poza pierwszymi dwoma składami serii próbnej, wyprodukowanymi we francuskiej fabryce Alstom w Vallenciennes, wszystkie składy zostały wyprodukowane w Polsce, w Chorzowie, w tym spawanie stali i elementów aluminiowych, montaż i malowanie pudeł wraz z ich wyposażeniem; przygotowanie zespołów kabli, szaf elektrycznych oraz przeprowadzenie testów statycznych i dynamicznych. Całkowita długość wyprodukowanej floty wynosi 3,1 km. Podczas fazy produkcyjnej zainstalowano 1008 zestawów okien i 4984 siedzeń. Na jeden wagon średnio zużyto: 2861 nitów, 4692 śrub, 7291 opasek kablowych i 20 km przewodów.

Amsterdamskie metro jest trzecim projektem metra wyprodukowanym w Chorzowie. Wcześniejsze zamówienia dotyczyły Warszawy i Budapesztu. Obecnie fabryka rozpoczęła produkcję metra serii Metropolis dla Rijadu w Arabii Saudyjskiej.