Nowa oferta dla międzynarodowych przewoźników w korytarzach transportowych UE

Nowa oferta dla międzynarodowych przewoźników w korytarzach transportowych UE

10 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Przewoźnicy kolejowi wykonujący międzynarodowe przewozy towarów mogą już korzystać z tzw. C-OSS (corridor one stop-shop), czyli punktu kompleksowej obsługi wniosków o przydzieleniu tras przebiegających w dwóch transeuropejskich korytarzach transportowych: nr 5 Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz nr 8 Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Fot. Rafał Wilgusiak

PKP Polskie Linie Kolejowe zainicjowały współpracę państw, przez które przebiegają korytarze 5 i 8. W celu dobrego przygotowania do uruchomienia korytarzy oraz sprawnego funkcjonowania dla każdego korytarza stworzono międzynarodowe struktury zarządcze i powołano grupy robocze, w których biorą udział przedstawiciele zarządców infrastruktury. Wśród nich jest PKP PLK i Správa železniční dopravní cesty (Czechy) oraz w korytarzu 5: Rete Ferroviaria Italiana (Włochy), Železnice Slovenskej republiky (Słowacja), ÖBB Infrastruktur (Austria), SŽ-Infrastruktura (Słowenia), AZP Javna agencija za železniški promet (Słowenia), a w korytarzu nr 8: Lietuvos Geležinkeliai (Litwa), DB Netz (Niemcy), Prorail (Holandia), Infrabel (Belgia). Wymienieni zarządcy zapewniają  także, za pośrednictwem powołanych biur, obsługę wybranych tras.

Korytarze to szansa dla przewoźników, spedytorów, operatorów logistycznych, właścicieli i zarządców terminali przeładunkowych.

– Klient jest w centrum naszej uwagi. Dlatego utworzyliśmy C-OSS, które już w styczniu 2016 roku, dla obu polskich korytarzy opublikują oferty tzw. tras wstępnie ustalonych (PaPs). Przewoźnicy będę mieli czas do kwietnia na podjęcie decyzji, z których tras zamierzają skorzystać – mówi Gerhard Troche, przedstawiciel Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej.

Publikowanie tras wstępnie ustalonych gwarantuje m.in. zharmonizowanie czasu przejazdu na granicach poszczególnych krajów oraz wykorzystanie tras odpowiednich dla transportu towarowego.

Informacje nt. oferty korytarzowej będą znajdowały się na stronie internetowej danego ciągu transportowego (www.rfc5.eu i www.rfc8.eu) oraz w Dokumencie Informacyjnym Korytarza (Corridor Information Document – CID).

Zarezerwowane przez przewoźników trasy zostaną uwzględnione w rocznym rozkładzie jazdy 2016/2017, który zacznie obowiązywać w grudniu przyszłego roku. Wówczas na tory Polski, Czech, Słowacji, Austrii, Włoch i Słowenii,a także Litwy, Niemiec, Belgii, Holandii wyjadą pierwsze pociągi korytarzowe.

Zgodnie z założeniami polityki wspólnotowej korytarze towarowe mają stanowić trzon transportu na jednolitym unijnym rynku, który pozwoli na przepływ większych ilości towarów między ośrodkami przemysłowymi i wpłynie na wzrost atrakcyjności międzynarodowych przewozów kolejowych.

Zasadniczą wspólną cechą korytarzy są ustandaryzowane parametry dotyczące linii kolejowych w poszczególnych państwach.

– Przede wszystkim chodzi o dostosowanie torów stacyjnych dla pociągów o długości 740 metrów oraz infrastruktury do nacisku na oś 221kN –  tłumaczy Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych. – Te parametry są systematycznie wdrażane w ramach szeroko zakrojonego programu modernizacji sieci PLK.

Osiągniecie optymalnej efektywności korytarzy, które mają przede wszystkim pomóc konkurować kolei z innymi rodzajami transportu, wymaga istotnych nakładów inwestycyjnych. Stąd w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku priorytetem jest poprawa warunków dla przewoźników towarowych poprzez likwidację setek punktowych ograniczeń prędkości i eliminację tzw. wąskich gardeł dotyczących w szczególności obszaru Górnego Śląska i Zagłębia, granicy wschodniej czy stacji portowych (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście).

Przewidywane korzyści z Wielkiej Ofensywy Inwestycji Kolejowych na koniec obecnej perspektywy finansowej to blisko dwukrotne zwiększenie średniej prędkości handlowej dla przewozów towarowych i uzyskanie efektu sieci, czyli jak najdłuższych i skorelowanych ze sobą odcinków o parametrach odpowiadających potrzebom klientów kolei.

 – Natomiast jednolite parametry w całym korytarzu towarowym nr 5 mają obowiązywać do 2030 roku – zaznacza Boris Żiviec, przewodniczący rady wykonawczej korytarza Morze Bałtyckie - Morze Adriatyckie.