W grudniu ruszy bezpośrednie połączenie z Gorzowa Wielkopolskiego do Berlina

W grudniu ruszy bezpośrednie połączenie z Gorzowa Wielkopolskiego do Berlina

10 listopada 2015 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego
PODZIEL SIĘ

– Uzgodnienia z prezesem Przewozów Regionalnych są takie, że pilotażowo jedno połączenie bezpośrednie Berlin-Gorzów Wielkopolski ma się znaleźć w rozkładzie jazdy 14 grudnia br. – poinformowała marszałek Elżbieta Anna Polak podczas posiedzenia sejmiku województwa. Jednocześnie, zarząd województwa zwiększył na ten cel środki o 400 tys. zł. Obecnie trasę do stolicy Niemiec obsługuje 9 połączeń.

Fot. Bartłomiej Nowosielski

W związku z petycją obywateli, pod którą podpisało się 5 tys. osób, jak też mając na uwadze liczne interwencje w tej sprawie, władze samorządowe postanowiły, aby w miejsce 1 pary pociągów na Gorzów Wlkp. - Kostrzyn utworzyć bezpośrednie połączenie na trasie Gorzów Wlkp. – Berlin.

Niektórzy radni postulowali, żeby połączenie bezpośrednie Berlin-Gorzów przez Kostrzyn odbywało się z Krzyża, co miałoby zwiększyć obłożenie pasażerskie na tym odcinku, poprawiłoby też ekonomikę tego połączenia. Zarząd województwa jak na razie nie odniósł się do tej kwestii, jedynie przyjął informację do wiadomości.

Warto przypomnieć, że w przewozach międzynarodowych krajowy plan transportowy zakłada dążenie do zapewnienia bezpośrednich połączeń pomiędzy stolicami województw przygranicznych a stolicami państw, z którymi województwa te graniczą (Gorzów Wlkp. – Berlin, Zielona Góra – Berlin). Natomiast plan transportowy województwa lubuskiego przewiduje zwiększenie ilości transgranicznych i międzywojewódzkich połączeń, w szczególności kolejowych Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry. Wariant minimalny zakłada utrzymanie status quo w połączeniach transgranicznych, natomiast warianty rozwojowe obejmują zwiększenie ich ilości, w tym również uruchomienie nowego połączenia przez Gubin/Guben. Przewidziano usprawnienie systemu pasażerskiej informacji w pociągach kursujących między województwem lubuskim a Brandenburgią. Jednakże do wdrożenia rozwojowych wariantów planu transportowego niezbędne jest wsparcie z budżetu państwa na finansowanie połączeń w strefie transgranicznej.

Ponadto, Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego z perspektywą do roku 2020 przewiduje modernizację infrastruktury kolejowej, w której ujęto trzy kluczowe odcinki linii, ważne również dla przebiegu połączeń międzynarodowych.

  • rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 273 (CE-59) na odcinku Głogów – Zielona Góra – Kostrzyn, jest szczególnie istotna dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego i szybkiego połączenia międzynarodowego Wrocław – Zielona Góra – Berlin,
  • rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzyn, jest istotna dla ruchu regionalnego, międzywojewódzkiego i szybkiego połączenia międzynarodowego Gorzów Wlkp. – Berlin,
  • rozbudowa i modernizacja infrastruktury linii kolejowych 275 na odcinku Miłkowice-Żagań oraz linii 14 na odcinku Żagań - Żary – Forst, jest istotna dla ruchu regionalnego i międzywojewódzkiego oraz jako alternatywna trasa dla połączeń międzynarodowych z Wrocławia do Berlina. Kompleksowa realizacja tego projektu wymaga również prac na terenie województwa dolnośląskiego.