Transport miejski Łodzianie zdecydują o modelu transportu zbiorowego po 2020 roku

Łodzianie zdecydują o modelu transportu zbiorowego po 2020 roku

12 listopada 2015 | Źródło: Urząd Miasta Łodzi
PODZIEL SIĘ

Władze Łodzi rozpoczęły największy dotąd cykl konsultacji społecznych, dotyczących modelu zrównoważonego transportu w Łodzi.  – Chcemy poznać opinię mieszkańców w sprawie funkcjonowania komunikacji w naszym mieście – zapowiedziała prezydent Hanna Zdanowska.

Fot. uml.lodz.pl

Opracowany niedawno przez specjalny zespół dokument strategiczny „Model zrównoważonego transportu w Łodzi 2020+" będzie punktem wyjścia do dyskusji i szerokich konsultacji społecznych, które ruszają od 19 listopada br. i potrwają do lutego 2016 r.

Przedmiotem dyskusji oraz propozycji będzie m.in. nowa siatka połączeń, lokalizacje węzłów przesiadkowych, przystanki autobusowe na żądanie, osiedlowe linie autobusowe, rozbudowa torowisk, miejsca na parkingi, itd.

Jednym z filarów nowego systemu komunikacji zbiorowej 2020+ są szybkie linie tramwajowe. Na tych liniach do minimum ograniczono zatrzymania tramwajów, co w konsekwencji pozwoli na szybszą i bardziej komfortową podróż. W ramach proponowanego modelu wyznaczone zostały odcinki z bezwzględnym oraz względnym priorytetem dla tramwaju. Jest to możliwe dzięki uruchomieniu Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem w całym mieście. Bezwzględny priorytet oznacza, że tramwaj zatrzymuje się tylko na przystanku, a na danym odcinku funkcjonuje zielona fala dla tramwaju. Względny priorytet oznacza, że tramwaj zatrzymuje się rzadziej niż w przypadku normalnych linii tramwajowych, ale nie ma zielonej fali i możliwe są zatrzymania również na skrzyżowaniach. Gdy tramwaj jest opóźniony OSSR umożliwi pojazdowi przejazd przez skrzyżowania bez zatrzymań, tak aby mógł nadrobić opóźnienie.

Każdy będzie mógł się wypowiedzieć i zgłosić propozycje w tej sprawie podczas spotkań konsultacyjnych oraz za pomocą ankiet.

– Chcemy stworzyć optymalny model komunikacji miejskiej w Łodzi, który będzie uwzględniał potrzeby mieszkańców, a także inne parametry jakościowe i kosztowe – mówi Tomasz Jakubiec, dyrektor Biura Strategii w Urzędzie Miasta Łodzi.