Combik: to przewoźnik podejmuje ostateczną decyzję o dopuszczeniu pojazdu do ruchu

Combik: to przewoźnik podejmuje ostateczną decyzję o dopuszczeniu pojazdu do ruchu

17 listopada 2015 | Autor: ARR
PODZIEL SIĘ

O uzyskiwaniu zezwoleń i dopuszczeń pojazdów do eksploatacji, różnicach między jednostkami zgodnymi i niezgodnymi z TSI oraz o wyjątkowych sytuacjach zwalniających z obowiązkowego zezwolenia mówi „Kurierowi Kolejowemu” Piotr Combik, jeden z autorów podręcznika „Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej. Infrastruktura, sterowanie, energia, tabor”, wydawanego przez KOW.

Fot. Kurier Kolejowy

Jakie warunki musi spełnić wnioskodawca, aby Prezes UTK dopuścił jego pojazd do ruchu?

Przede wszystkim wnioskodawca musi przeprowadzić odpowiednią procedurę oceny zgodności. W zależności od trybu takie procedury przeprowadzają jednostki notyfikowane, upoważnione lub wyznaczone. Podczas tej procedury pojazd jest testowany i oceniany. Po jej przeprowadzeniu producent wystawia deklarację, w której na własną odpowiedzialność zapewnia, że pojazd spełnia wymagania zasadnicze i jest zgodny z siecią kolejową, na której ma być eksploatowany. Na bazie deklaracji producenta i dołączonej do wniosku dokumentacji Prezes UTK wydaje zezwolenie dla pojazdu.

Często zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu jest mylone z dopuszczeniem do eksploatacji. Czy mógłby Pan wyjaśnić Czytelnikom w kilku prostych zdaniach, na czym polega ta "subtelna" różnica?

Zezwolenie to tylko dokument urzędowy stwierdzający, że producent pojazdu przeprowadził odpowiednią procedurę badań pojazdu i zadeklarował spełnienie przez pojazd zasadniczych wymagań dotyczących m.in. bezpieczeństwa. Dopuszczenie do eksploatacji to cały obszar działań producenta i przewoźnika mający na celu zapewnienie bezpiecznej eksploatacji pojazdu kolejowego, np. poprzez działania utrzymaniowe pojazdu kolejowego, zapewnienie zgodności pociągu z trasą itp. To w ostateczności przewoźnik kolejowy podejmuje decyzję o dopuszczeniu danego pojazdu do ruchu - głównie na podstawie procedur systemu zarządzania bezpieczeństwem.

Zezwolenia są wydawane zarówno dla pojazdów zgodnych, jak i niezgodnych z TSI...

Pojazdy zgodne z TSI to pojazdy, dla których potwierdzono ich zgodność z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, czyli wspólnotowymi wymaganiami technicznymi. To oznacza, że taki pojazd w teorii jest interoperacyjny. Takie potwierdzenie interoperacyjności realizują europejskie jednostki notyfikowane. Natomiast pojazdy niezgodne z TSI to takie, które albo techniczne nie spełniają wymagań TSI, albo też producent nie wykonał w pełni europejskiej procedury oceny zgodności (np. z uwagi na przyznane odstępstwa).

W jakich przypadkach stosowane są wyjątki od zasady obowiązkowego uzyskiwania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji?

Każdy nowy pojazd poruszający się po sieci kolejowej, co do zasady powinien posiadać zezwolenie. Jedynie w odniesieniu do ściśle określonych obszarów eksploatacji pojazdów wymagane są inne dokumenty, np. na bocznicach kolejowych wymagane jest świadectwo dopuszczenia typu pojazdu kolejowego do eksploatacji.

Więcej informacji nt. zarówno tych wspomnianych, jak i innych kwestii związanych z inteoperacyjnością kolei znajdziesz w wydanym przez KOW, wydawcę „Kuriera Kolejowego”, podręczniku „Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej. Infrastruktura, sterowanie, energia, tabor”. Polecamy również zapoznanie się z drugim podręcznikiem „Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Przegląd funkcji i rozwiązań technicznych – od idei do wdrożeń i eksploatacji”. To pierwsze i jedyne w Polsce podręczniki, stanowiące źródło kompleksowej wiedzy nt. interoperacyjności kolei oraz ERTMS. Zachęcamy do ich zakupu w naszym sklepie internetowym sklep.kow.com.pl.