Transport miejski Warszawa przygotowuje budowę szybkiego tramwaju z Woli na Wilanów

Warszawa przygotowuje budowę szybkiego tramwaju z Woli na Wilanów

19 listopada 2015 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie  wielobranżowej koncepcji budowy trasy tramwajowej łączącej Wolę, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Wartość umowy wynosi ponad 3,5 mln złotych.

Fot. Tramwaje Warszawskie
Zamówienie, które zdobyło Safege (lider) i Schuessler-Plan Inżynierzy, obejmuje m.in.: projekt stałej organizacji ruchu i analizę układu zasilania trakcji tramwajowej, a także materiały niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które będą stanowić podstawę do późniejszego wykonania dokumentacji projektowej.

Jeden przetarg – sześć zadań

Zamówienie obejmuje równoległą realizację sześciu zadań w trzech etapach w zakresie:

  • Zadanie A: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego;
  • Zadanie B: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od Dworca Zachodniego do węzła Bitwy Warszawskiej 1920 r./ Grójecka;
  • Zadanie C: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. Banacha do ul. Rakowieckiej przez ulice: Żwirki i Wigury, Rostafińskich (na obrzeżach Pola Mokotowskiego)i Boboli;
  • Zadanie D: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od stacji metra Pole Mokotowskie do ul. św. Bonifacego przez ulice: Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Belwederską, Sobieskiego z rozgałęzieniami w ul. Gagarina, i w ul. św. Bonifacego (do obecnej pętli autobusowej Stegny);
  • Zadanie E: koncepcja trasy tramwaju szybkiego od ul. św. Bonifacego do Południowej Obwodnicy Warszawy przez ul. Sobieskiego i al. Rzeczpospolitej z odnogą w ul. Branickiego;
  • Zadanie F: koncepcja torów odstawczych bądź pętli klasycznej w rejonie stacji metra Ratusz-Arsenał.

W ciągu pierwszego półrocza wykonawca ma przygotować m.in. pełną inwentaryzację terenu, opracuje koncepcję układu geometrycznego trasy tramwajowej, określi zakres inwestycji poprzez wskazanie numerów działek i obrębów, oraz przeprowadzi analizę ich stanu własności. Wykonawca przedstawi także potencjalne kolizje z istniejącą i planowaną infrastrukturą, wykona projekty ruchowe sygnalizacji świetlnej, określi szacunkowe koszty budowy i eksploatacji tras w podziale na typy konstrukcji torowisk i inne istotne elementy w oparciu o ceny wskaźnikowe.

Po 9 miesiącach od zawarcia umowy Safege i Schuessler-Plan Inżynierzy mają przedłożyć materiały niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej - dla każdego zadania.

Następnie wykonawca opracuje ostateczną wersję wariantu wskazanego w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z zakresem koncepcji, a także przygotuje materiały dodatkowe (m.in. uzyska warunki techniczne na przebudowę wszystkich kolidujących elementów infrastruktury, dokona analizy układu zasilania podstacji trakcyjnych, opracuje propozycje przebiegów tras kabli trakcyjnych, dokona kalkulacji kosztów budowy - w tym usunięcia kolizji oraz zagospodarowania terenu - i utrzymania trasy. Wykonawca będzie musiał także uzyskać zatwierdzenie projektu stałej organizacji ruchu przez Inżyniera Ruchu m.st. Warszawy.

Koncepcja będzie stanowiła istotny krok na drodze do budowy trasy. Dzięki niej uzyskana zostanie decyzja środowiskowa – kluczowy dokument dla realizacji każdej inwestycji infrastrukturalnej, niezbędny do opracowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia na budowę.