Kolej usprawnia ruch w Ciechanowie

Kolej usprawnia ruch w Ciechanowie

24 listopada 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Dwanaście zmodernizowanych stacji i przystanków, 32 nowe wiadukty kolejowe i drogowe oraz 61 km odnowionych szlaków kolejowych – to tylko część prac wykonanych w ramach modernizacji linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdańska na obszarze LCS Ciechanów. Wszystko po to, by podróż była szybsza i bardziej komfortowa.

Fot. PKP PLK

Kolejne efekty wielomiliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych pasażerowie odczują już w połowie grudnia br. Od nowego rozkładu jazdy, który zacznie wtedy obowiązywać, z Warszawy do Gdańska pojedziemy pociągiem jeszcze szybciej – w 2 h 37 min. Ten rekordowy czas jest efektem m.in. modernizacji linii kolejowej E65.

Pociągi na trasie ze stolicy do Trójmiasta mogą jeździć z prędkością 160 km/h. Ale obok jednego z podstawowych celów modernizacji – zwiększenia szybkości – PKP Polskim Liniom Kolejowym zależało na podwyższeniu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Stąd też przejazdy w poziomie szyn zastąpiono wiaduktami drogowymi, kolejowymi lub przejściami pod torami dla pieszych. Na obszarze Lokalnego Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym Ciechanów wybudowano 8 tuneli dla pieszych, 22 wiadukty drogowe oraz 10 wiaduktów kolejowych. Tylko w samym Ciechanowie ruch drogowy i kolejowy usprawniły np. wiadukty na ul. Mleczarskiej, ul. Kasprzaka, ul. Spółdzielczej czy w ciągu ul. Gąseckiej.

Nową jakość na kolei widać też na stacjach i przystankach, które gruntownie odnowiono. Przebudowane zostały obiekty w stacji Świercze, Kałęczynie, Gąsocinie, Gołotczyźnie, Ciechanowie Przemysłowym, Ciechanowie, Czeruchach, Krośnicach Mazowieckich, Konopkach, Stupsku Mazowieckim, Wyszynach i Mławie. Powstał też nowy przystanek kolejowy Mława – Miasto, którego perony liczą 300 m długości, co umożliwia zatrzymywanie się długich składów pociągów dalekobieżnych.

Każdy z obiektów wyposażono w nowe wiaty, ławki, kosze, tablice informacyjne oraz oświetlenie i nagłośnienie. Zlikwidowane zostały bariery dla osób niepełnosprawnych, wybudowano windy oraz tunele z pochylniami. Perony wyłożono nową kostką, a na ich krawędziach zamontowano płyty antypoślizgowe.Na każdej ze stacji kolejarze przebudowali układy torowe, wymienili szyny oraz podkłady i rozjazdy.

W ramach projektu powstało także Lokalne Centrum Sterowania w Ciechanowie. Nastawnie na stacjach w Gąsocinie, Ciechanowie, Konopkach i Mławie zostały wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem. Ponadto na wszystkich modernizowanych szlakach zastosowano nowoczesne urządzenia pozwalające na kontrolę ruchu, w tym m.in. nadzór zajętości torów i rozjazdów. Aparaturę dostosowano do dalszej integracji w LCS Ciechanów, z którego dwóch dyżurnych, przy wykorzystaniu specjalnie do tego celu zaprojektowanych stanowisk, będzie w stanie zarządzać ruchem na odcinku ponad 61 km.

PLK zapewnia, że modernizacja linii kolejowej prowadzona była w poszanowaniu środowiska naturalnego. Zbudowano przepusty umożliwiające migracje dzikich zwierząt i zamontowano urządzenia odpłaszające. Hałas i drgania mające wpływ na otoczenie infrastruktury kolejowej zostały istotnie ograniczone poprzez zastosowanie: szyn bezstykowych, mat antydrganiowych oraz ekranów akustycznych. Dzięki budowie systemu drenażu, rowów odprowadzających i osadników zmniejszono ryzyko zanieczyszczenia wód i gruntów.

Zakres prac związanych z modernizacją linii kolejowej w obszarze LCS Ciechanów objął w sumie modernizację ponad 61 km szlaków kolejowych, budowę 10 wiaduktów kolejowych, 22 wiaduktów drogowych, 8 przejść podziemnych dla pieszych, blisko 6 km nowoczesnych peronów, 35 tys. m² ciągów dla pieszych, wymianę 330 latarni i 2 100 słupów trakcyjnych, rozstawienie 130 km sieci trakcyjnej.

Koszt całkowity projektu wynosi 1 mld 418 tys. zł, z czego dofinansowanie z UE to 777,1 mln zł.