AVIA 2015: progres kolei w dowożeniu pasażerów na lotniska

AVIA 2015: progres kolei w dowożeniu pasażerów na lotniska

27 listopada 2015 | Autor: AB
PODZIEL SIĘ

Integracja transportu kolejowego i lotniczego to jeden z wielu tematów, które są poruszane na konferencji AVIA 2015, zorganizowanej przy Porcie Lotniczym Kraków Balice. Tematów ważnych dla właścicieli lotnisk oraz przewoźników.

Fot. Adam Brzozowski

Pierwszy z paneli konferencji dotyczył kolei, a dokładnie obsługi komunikacyjnej polskich lotnisk. Wszyscy prelegenci wskazali kolej jako najlepszy, bezkonkurencyjny środek transportu do lotniska. Dlatego Przewozy Regionalne przygotowują od stycznia 2016 roku połączenie do nowego portu w olsztyńskich Szymanach. Wzorcem do naśladowania dla organizatorów przewozu są Koleje Małopolskie, które wożą pasażerów do krakowskiego lotniska od września 2015 roku, ale samo połączenie w przyszłym roku będzie obchodziło dziesiątą rocznicę.

– Początkowo to połączenie było ułomne, trzeba było przesiadać się do autobusu. Ale już wtedy wiedzieliśmy, że aż 20 proc. pasażerów stanowiły osoby, które codziennie dojeżdżają na lotnisko do pracy – opowiada Ryszard Rębilas, prezes Kolei Małopolskich. – Po modernizacji linii wydłużyliśmy połączenie do Wieliczki. W godzinach szczytu dojeżdżają na trasie z Krakowa Głównego do lotniska okoliczni mieszkańcy, w godzinach późniejszych pasażerowie samolotów, a po południu jest kumulacja – jeżdżą wszystkie grupy pasażerów – dodaje.

Zdaniem prezesa Rębilasa dziś najwięcej osób dojeżdża do lotniska samochodami, ale jest szansa, że w ciągu trzech lat koleją będzie podróżowało 40 proc. pasażerów samolotów. Koleje Małopolskie nie ujawniają dokładnych wyników, ale wiadomo, że od października 2013 roku do października tego roku wzrost pasażerów na linii wynosi 50 proc.

Włodzimierz Żmuda, dyrektor Regionu Południowego CRI w PKP PLK informuje, że spółka kontynuuje modernizację linii na trasie pociągów Kolei Małopolskich, tym razem w kierunku Wieliczki. Poźniej dobudowany będzie drugi tor między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem oraz dodatkowy tor z Płaszowa do Wieliczki. W efekcie cała trasa z Wieliczki do portu lotniczego zostanie rozbudowana i stanie się wydzieloną linią aglomeracyjną. Umożliwi to kursowanie pociągów w takcie.

Uczestnicy konferencji wskazali na rosnące rolę kolei w dowożeniu pasażerów do portów lotniczych. Według danych posiadanych przez UTK, przewozy pociągami SKM na lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie wzrosły w ostatnim roku – w niektórych miesiącach – o 80 proc.

Organizatorem III edycji konferencji AVIA 2015 jest KOW, a jego sponsorem strategicznym Kraków Airport. Patronat medialny nad wydarzeniem objął "Kurier Kolejowy", krakow.pl, samoloty.pl i Polski Rynek Transportu Lotniczego.