PKM podsumowała budowę linii w 2015 r.

PKM podsumowała budowę linii w 2015 r.

08 grudnia 2015 | Źródło: PKM
PODZIEL SIĘ

Pomorska Kolej Metropolitalna opublikowała czwarty, ostatni  numer „Raportu PKM”, podsumowujący budowę linii od stycznia do września 2015 r. Wydawnictwo opisuje najważniejsze wydarzenia na terenie największej inwestycji infrastrukturalnej samorządu województwa pomorskiego.

Fot. PKM

W raporcie Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego budowę PKM porównuje do powstania Szybkiej Kolei Miejskiej w latach 50. ubiegłego wieku. Wtedy też była to wizjonerska inwestycja, w dużej części biegnąca przez niezurbanizowane obszary, która obecnie stanowi kręgosłup komunikacyjny całego Trójmiasta.

- Podobnie w niedalekiej przyszłości nikt nie będzie sobie wyobrażał sprawnej komunikacji publicznej w naszym regionie bez Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a niezagospodarowane dziś jeszcze tereny wzdłuż nowej linii kolejowej szybko zamienią się w lokalne centra i tętniące życiem nowe dzielnice - czytamy w raporcie PKM.

W styczniu 2015 na przystankach PKM Gdańsk-Niedźwiednik oraz PKM Gdańsk Strzyża zamontowane zostały charakterystyczne czerwone wiaty z perforowanymi ścianami. PKM otrzymała także pozwolenie na budowę przystanku Gdańsk Osowa.

W lutym na jednym z peronów przystanku PKM Gdańsk Niedźwiednik pojawiła się pierwsza tablica z nazwą przystanku. Została zawieszona na próbę, aby przetestować jej czytelność i widoczność. 9 luty to ważna dla PKM, tego dnia  Komisja Europejska podjęła decyzję o zwiększeniu unijnego wkładu w projekt z dotychczasowych 70 do 85 procent.

W marcu w siedzibie PKM ruszyły szkolenia dyżurnych ruchu na specjalnym symulatorze, działającym w oparciu o taką samą aplikację, jaka jest zainstalowana na serwerach systemu zdalnego sterowania w Lokalnym Centrum Sterowania PKM.  Urządzenie pozwoliło przyszłym dyżurnym ruchu PKM na trenowanie scenariuszy normalnego prowadzenia ruchu, a także symulowanie sytuacji nietypowych i awaryjnych na kilka miesięcy przed uruchomieniem linii. W połowie miesiąca na linię PKM wjechał pierwszy w historii pociąg. Była to lokomotywa Tamara pchająca 5 szutrówek, a tuż za nimi jechała podbijarka torowa. W marcu wzdłuż linii PKM stały już wszystkie maszty GSM-R, będące częścią systemu sterowania ruchem ERTMS, odpowiadającego za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie 6 wież do transmisji GSM-R

Na początku kwietnia na czerwonych wiatach na Niedźwiedniku pojawiły się napisy z nazwą przystanku. Identyczne napisy zostały w kolejnych tygodniach zamontowane na wszystkich pozostałych przystankach PKM. Na torach pomiędzy lotniskiem i Rębiechowem rozpoczął się montaż balis, które są elementem montowanego na linii PKM systemu sterowania ruchem ETCS poziomu 2, wchodzącego w skład Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

Pod koniec miesiąca rozpoczęły się testy całej, gotowej już linii kolejowej z udziałem lokomotywy TRAXX F140 DE, wypożyczonej przez Lotos Kolej. Polegały one m.in. na sprawdzeniu pokrycia sygnałem radiowym całej linii PKM, przy maksymalnej prędkości 120 km/h.

W maju na przystanku PKM Gdańsk Matarnia odbyły się ćwiczenia ratownicze. Scenariusz zakładał upadek samochodu osobowego z wiaduktu w ciągu ul. Budowlanych na jeden z peronów przystanku PKM Gdańsk Matarnia. Pod koniec maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego otwarto oferty w przetargu na obsługę linii kolejowych w regionie, w tym także Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W efekcie tego przetargu przewoźnikiem na linii PKM została PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

W piątek, 12 czerwca 2015 r. pierwszy z dziesięciu spalinowych zespołów trakcyjnych wjechał na tory PKM. Pojazd odbył łącznie cztery przejazdy techniczne.

Po ponad dwóch latach budowy nastąpił najważniejszy dzień w historii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 30 sierpnia 2015 r. odbyła się oficjalna inauguracja wybudowanego całkowicie od podstaw nowego połączenia kolejowego łączącego Gdańsk z Kaszubami.

Regularne kursy pasażerskie na linii PKM rozpoczęły się 1 września 2015 r. O godzinie 3.42 ze stacji Gdańsk Główny odjechał pierwszy pociąg do którego wsiadło 15 osób. Do przystanku PKM Gdańsk Port Lotniczy dojechało w sumie 20 osób.