Dwunapędowa Gama - nowy model obsługi trakcyjnej w przewozach intermodalnych

Dwunapędowa Gama - nowy model obsługi trakcyjnej w przewozach intermodalnych

09 grudnia 2015 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Lokomotywa typu 111Ed z rodziny Gama produkcji bydgoskiej Pesy wpisuje się w model obsługi trakcyjnej pociągów intermodalnych, gdyż umożliwia przewozy przy udziale jednej lokomotywy.

Fot. Pesa

Lokomotywa 111Ed jest normalnotorowym, elektrycznym pojazdem 4-osiowym o mocy 5600kW. Konstrukcja, parametry techniczne i eksploatacyjne lokomotywy spełniają wymagania odpowiednich norm PN, ISO, CEN/CENENEC, zaleceń ERRI (ORE) oraz TSI-Lokomotywy. Dedykowana jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej i sieci trakcyjnej.

Rozszerzeniem możliwości lokomotywy jest zastosowanie dodatkowego napędu spalinowego, który umożliwia odprowadzenie pociągu spod sieci trakcyjnej na niezelektryfikowaną bocznicę bez konieczności zmiany lokomotywy i oczekiwania na lokomotywę manewrową.

– Połączenie funkcji elektrycznej lokomotywy pociągowej i spalinowej lokomotywy manewrowej generuje całą paletę korzyści, z których najbardziej istotna, to eliminacja spalinowych lokomotyw manewrowych z obsługi trakcyjnej pociągów intermodalnych – mówi Andrzej Waszczuk, dyrektor w Pesie. – Lokomotywa oczywiście nie likwiduje pracy manewrowej jako takiej, ale jej czas ogranicza do minimum czyniąc przewóz znacznie szybszym, efektywniejszym i bardziej przyjaznym dla środowiska.

Przedstawiciel producenta dodaje, że zastąpienie dwóch lokomotyw (uniwersalnej EU07 i manewrowej SM42) jedną Gamą 111Ed pozwala zaoszczędzić nawet 3 godziny pracy przewozowej dziennie. Proces „przestawienia” pojazdu z zasilania elektrycznego na spalinowy trwa zaledwie 5 minut.

– Jest to klucz do zwiększania konkurencyjności z uwagi na niskie koszty realizacji pracy manewrowej i możliwości zmniejszenia zatrudnienia maszynistów oraz ograniczenia kosztów operacyjnych – stwierdza prof. Tadeusz Dyr, kierownik Katedry Ekonomii na Uniwersytecie Humanistyczno-Technologicznym w Radomiu.

Układ kabiny maszynisty zapewnia prawidłową obserwację szlaku kolejowego, jak i ergonomiczną obsługę urządzeń sterowania i kontroli pojazdu.

 – Oprócz dobrych parametrów techniczno-eksploatacyjnych, lokomotywa 111Ed zapewnia komfort pracy drużynie trakcyjnej i jakość na miarę dzisiejszego stanu techniki – zaznacza Ireneusz Kozłowski z Pesy.

Należy podkreślić, iż z uwagi na wyjątkowe wsparcie przewozów intermodalnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, dofinansowanie zakupu takich lokomotyw dla tego segmentu rynku jest bardzo realne.

– Beneficjentami unijnych środków mogą być nawet podmioty zajmujące się leasingiem i wynajmem taboru kolejowego – wskazuje Paweł Szaciłło, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Możliwości pojazdu zostały zaprezentowane podczas Forum Transportu Intermodalnego, który odbył się 8 grudnia w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej.

Warto przypomnieć, że KOW, wydawca "Kuriera Kolejowego" organizuje coroczne spotkania branżowe w ramach Forum Transportu Intermodalnego FRACHT, w czasie których uczestnicy wypracowują konkretne wnioski i kierunki działań, mających na celu rozwój transportu intermodalnego oraz przedsiębiorstw funkcjonujących na tym rynku. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z programem konferencji, która odbędzie się już po raz czwarty, w dniach 7-8 kwietnia 2016 roku w Gdańsku.