PLK w zarządzie Platformy ds. Wdrażania ERTMS

PLK w zarządzie Platformy ds. Wdrażania ERTMS

23 grudnia 2015 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych zasiadł w zarządzie Platformy ds. Wdrażania ERTMS przy Europejskiej Agencji Kolejowej. Najbliższe działania w celu przyspieszenia wdrożenia wspólnotowego systemu zarządzania ruchem to aktualizacja technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” (TSI CCS), rewizja planów wdrożenia ERTMS w poszczególnych krajach, a następnie studium dalszego rozwoju stosowanego dziś systemu łączności GSM-R.

Fot. PKP PLK

Piotr Wyborski, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, został wybrany do zarządu Platformy ds. Wdrażania ERTMS, czyli utworzonego w ramach Europejskiej Agencji Kolejowej ciała odpowiedzialnego za stworzenie i  realizację strategii wprowadzania we wszystkich krajach wspólnotowych jednolitego Europejskiego Systemu Zarzadzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) składającego się z Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) i Globalnego Systemu Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (GSM-R). Jego kandydatura wysunięta przez Wspólnotę Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) została zatwierdzona na pierwszym spotkaniu Platformy, które odbyło się 15 grudnia 2015 r. w Brukseli. Obok przedstawiciela PLK CER w zarządzie zasiądą także reprezentanci kierownictwa DB Netz (Niemcy), SNCF (Francja), RFI (Włochy) oraz Mitsui Rail Capital Europe (Holandia/Japonia).

Najważniejszym celem powołanego zarządu jest nadzór nad usprawnieniem, z udziałem decydentów z całego europejskiego sektora kolejowego, procesu wdrożenia i rozwoju sytemu ERTMS, także z uwzględnieniem kwestii ekonomicznych. Prace Platformy będą obejmować wszystkie aspekty systemu ERTMS, w tym przede wszystkim zapewnienie interoperacyjności, kompatybilności różnych wersji systemu oraz zgodności urządzeń pokładowych z urządzeniami przytorowymi. Prace będą koncentrować się na właściwym nadzorze nad specyfikacją systemu ERTMS i związanym z tym zarządzaniem zmianą specyfikacji wynikającą z wdrażania nowych funkcjonalności, poprawianiem błędów w specyfikacji czy znormalizowaniem ujednoliceniem zasad projektowych. Ponadto prowadzone będą prace związane z ujednoliceniem testowania systemu, weryfikacją produktów dostarczanych przez producentów systemu ERTMS i certyfikacją europejską WE oraz krajowymi procedurami, związanymi z dopuszczeniem do eksploatacji. 

Członkami Platformy mogą zostać przedstawiciele podmiotów reprezentujących interesariuszy zaangażowanych w rozwój oraz wdrażanie ERTMS. Obecnie są to przedstawiciele m.in. Komisji Europejskiej, Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA), Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury (EIM) oraz producenci.

– Utworzenie Platformy ds. Wdrażania ERTMS to bardzo ważny krok na rzecz poprawy bezpieczeństwa oraz jakości usług w sektorze kolejowym w całej Unii. Sądzę, że wybór reprezentanta Polski do grona decydującego o przygotowaniu skomplikowanego procesu wdrożenia wspólnego dla całej Europy Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, to docenienie roli i wagi jaką narodowy zarządca infrastruktury odgrywa i będzie odgrywał w rozwoju kolei na Starym Kontynencie – mówi Piotr Wyborski, członek zarządu PKP PLK, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury.

Zarząd Platformy, którego decyzje będą miały wpływ na plany rozwoju systemu ERTMS,  jest z punktu widzenia PKP PLK niezwykle ważnym gremium. Aktualnie PLK eksploatują system ETCS poziom 1 na Centralnej Magistrali Kolejowej, a także finalizują pilotażowe wdrożenie systemu ETCS poziom 2 wraz z GSM-R na linii E30 na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna. W najbliższych 10 latach narodowy zarządca infrastruktury kolejowej planuje wdrożenie systemu ETCS na 4 tys. kilometrów linii, a systemu GSM-R w skali sieciowej – aż na prawie 14 tys. kilometrów linii.

Cel wprowadzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) to podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych i zwiększenie ich udziału w transporcie wewnątrz europejskim. Efektem wdrożenia systemu na polskich liniach kolejowych będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów i zmniejszenie ryzyka wypadków. Nowa technologia urządzeń łączności i dostosowanie jej do standardów międzynarodowych pozwoli na zwiększenie przepustowości linii kolejowych, bardziej elastyczne zarządzanie ruchem i pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów.

Warto przypomnieć, że efektywne działania na rzecz interoperacyjności kolei wymagają przeszkolenia pracowników PKP PLK, przedstawicieli firm kolejowych oraz innych uczestników branży kolejowej w zakresie zarówno funkcjonowania ERTMS, jak i interoperacyjności systemu kolei UE.

Naprzeciw tym potrzebom wychodzi KOW, oferując jedyne w Polsce szkolenia z zakresu ERTMS i Interoperacyjności Systemu Kolei Unii Europejskiej. Szkolenia prowadzone są przez grono ekspertów z Instytutu Kolejnictwa, Urzędu Transportu Kolejowego oraz Transportowego Dozoru Technicznego. W zależności od potrzeb, mogą mieć one charakter otwarty (dla osób indywidualnych), jak i dedykowany określonej grupie uczestników rynku kolejowego (dla grup zorganizowanych).

Szkolenia prowadzone są w oparciu o jedyne na polskim rynku podręczniki branżowe traktujące o tej tematyce: „Europejski System Sterowania Ruchem Kolejowym. Przegląd funkcji i rozwiązań technicznych – od idei do wdrożeń i eksploatacji” oraz „Interoperacyjność Systemu Kolei Unii Europejskiej. Infrastruktura, sterowanie, energia, tabor”. Zachęcamy do ich zakupu w naszym sklepie internetowym sklep.kow.com.pl.