Nowy europejski rozkład jazdy

Nowy europejski rozkład jazdy

27 grudnia 2015 | Źródło: Przemysław B. Jezierski
PODZIEL SIĘ

Wchodzący w życie w nocy z 12 na 13 grudnia nowy europejski rozkład jazdy pociągów przyniesie mniejsze lub większe zmiany w kursowaniu pociągów w zarządach poszczególnych państw. U naszych najbliższych sąsiadów z południa dotyczyć one będą przede wszystkim oferty połączeń międzynarodowych.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Najbardziej istotne zmiany widoczne będą w komunikacji Polska – Czechy, gdzie zostanie podwojona liczba dziennych pociągów EuroCity. Ważne jest też ożywienie przygranicznego ruchu regionalnego Czechy – Polska i Czechy – Niemcy, w tym reaktywacja nieczynnego od kilkudziesięciu lat przejścia granicznego Aš – Selb w kraju karlovarskim. Na głównych trasach krajowych i międzynarodowych po raz kolejny udało się poskracać czasy przejazdów.

Z roku na rok coraz więcej rynku w segmencie przewozów dalekobieżnych przejmują prywatni przewoźnicy. W nowym rozkładzie jazdy odzwierciedleniem tego jest znaczne zwiększenie pracy eksploatacyjnej na Słowacji, przez żółte pociągi spółki RegioJet a.s. Przewoźnik niemal podwoił liczbę kursów na najbardziej lukratywnej trasie Bratysława – Koszyce oraz w całości przejął obsługę bezpośrednich połączeń międzynarodowych ze Zwolenia i Bańskiej Bystrzycy do Pragi. W ruchu regionalnym zmiany mają jedynie charakter kosmetyczny.

W Czechach, oprócz wspomnianego ożywienia ruchu transgranicznego, a co za tym idzie reaktywacji przewozów pasażerskich na czterech przejściach granicznych, wznowiono też przewozy na krótkim, dwukilometrowym odcinku lokalnej linii w kraju usteckim ze stacji Kadaň předměstí do Żeliny.

Bardzo okrojona w ostatnich latach słowacka sieć po raz pierwszy nie ulegnie kolejnej kompresji, a wręcz przeciwnie. Nastąpi reaktywacja przewozów pasażerskich na nieczynnej od blisko 13 lat linii, a konkretniej na jej odcinku o długości… 1 km.

Krócej z Pragi do Berlina i Hamburga

W międzynarodowej części rozkładu jazdy w komunikacji Czechy – Niemcy zajdą nieznaczne zmiany. Utrzymana zostanie oferta czterech ekspresów i czterech InterCity busów w relacji Praga – Monachium. Podróż ekspresem potrwa od pięciu godzin i 53 minut do sześciu godzin i 8 minut. Znacznie szybciej, bo poniżej pięciu godzin dystans ten będzie można pokonać IC busem, mknącym międzynarodową autostradą bez międzypostojów.

Kluczowa trasa międzynarodowa Praga – Berlin – Hamburg zaowocuje skróceniem czasu przejazdu z Pragi do Berlina o 14, a w relacji do Hamburga 15 minut. Liczba dziennych połączeń EuroCity na trasie Praga – Berlin nie ulegnie zmianie. Będzie to sześć par pociągów z czasem przejazdu cztery godziny i 31 minut. Dwa pociągi skończą bieg w Berlinie, zaś trzy pojadą dalej do Hamburga, a jeden do Kilonii.

Choć liczba EuroCity w tej relacji nie ulega zmianie, to Berlin i Hamburg będą miały już tylko jedno dzienne, bezpośrednie połączenie z Bratysławą i Budapesztem, jakie zapewni EuroCity „Hungaria”. Kursujący dotychczas w tej relacji EC „Jan Jesenius” zostaje skrócony do odcinka Budapeszt – Praga. Ponadto w rozkładzie jazdy znajdą się dwa pociągi nocne – EuroNight z Budapesztu do Berlina (EN „Metropol”) i CityNightLine do Zürichu. W ruchu regionalnym przywrócone zostaje połączenie Chomutova z niemieckim Chemnitz, przez przejście graniczne Vejprty – Cranzahl.

W sezonie letnim od maja do września, w każdą sobotę i niedzielę uruchamiane będą dwa pociągi osobowe z Chomutova do stacji granicznych, gdzie zostanie zapewnione skomunikowanie ze składami kolei niemieckich do Chemnitz.

Wielkim wydarzeniem jest reaktywacja ruchu przygranicznego na północno-zachodnim skrawku Czeskiej Republiki w województwie karlovarskim. Zakończono trwającą blisko dwa lata odbudowę granicznego odcinka linii z czeskiego miasteczka Aš do niemieckiego Selb i możliwe jest ponowne uruchomienie pociągów pasażerskich, po 70 latach przerwy. Od 13 grudnia pojedzie tędy aż dziewięć par niemieckich, regionalnych pociągów transgranicznych, kursujących w relacji: Hof – Aš – Cheb – Marktredwitz.

Railjet do Wiednia

Krócej będzie podróżowało się z Pragi do Budapesztu i Wiednia. Do węgierskiej stolicy dojedzie sześć par EuroCity, odjeżdżających równo, co dwie godziny, oraz jeden pociąg nocny. Nowy czas przejazdu EuroCity wyniesie sześć godzin i 43 minuty (dotychczas 6.53). Między Czechami a Austrią bez zmian zostaje liczba połączeń realizowanych komfortowymi składami Railjet z Pragi do Wiednia i Grazu. W rozkładzie jazdy zaplanowano sześć par pociągów kursujących w dwugodzinnym takcie w relacji: Praga – Wiedeń – Graz i jedną parę w relacji Praga – Wiedeń. Skróceniu ulega natomiast czas przejazdu z Pragi do Wiednia o 11 minut do trzech godzin i 59 minut. Oferta połączeń z Pragi do austriackiego Linzu nie zmieni się. Trasę obsłużą trzy pary pociągów pospiesznych z czasem przejazdu cztery godziny i 50 minut.

Więcej pociągów do Warszawy

Tak bogatej oferty międzynarodowej między Czechami a Polską jak ta, wchodząca w życie 13 grudnia, jeszcze nie było. Podwojona zostaje liczba dziennych, międzynarodowych pociągów EuroCity. Dotychczasowa oferta zostaje rozszerzona o nowe połączenia Warszawy z Pragą, Budapesztem i Ostrawą w bardziej elastycznych godzinach. Ponadto część pociągów po raz pierwszy nie pojedzie standardową magistralą przez Zebrzydowice, lecz nieco inną trasą, przez Rybnik i Wodzisław Śląski, przekraczając granicę w Chałupkach, gdzie przez ostatnie dwa lata nie był prowadzony międzynarodowy ruch osobowy.

Do stolicy Czeskiej Republiki od 13 grudnia można dojechać aż trzema bezpośrednimi pociągami: porannym, popołudniowym i nocnym. Poranny EuroCity „Praha”, odjeżdżający z Warszawy Centralnej o 5.40 jedzie przez wspomniane przejście graniczne Chałupki – Bohumín. Czas przejazdu wynosi osiem godzin. Z kolei popołudniowy EuroCity „Porta Moravica”, wyrusza z Warszawy Centralnej o 13.55 i pokonuje tę samą trasę w czasie o 16 minut krótszym. W drodze powrotnej czas przejazdu EC „Porta Moravica” będzie jeszcze krótszy. Pociąg wyjedzie z Pragi Hl. N. o 6.24, by już o 13.58 dotrzeć do Warszawy Centralnej. EuroCity „Praha” odjedzie z Pragi o 14.24 i dojedzie do Warszawy Centralnej na 22.15.

Varsovia połączy dziewięć krajów

Rozkład jazdy pociągów, kursujących z Polski do Austrii ulegnie jedynie kosmetycznym korektom. Utrzymane zostaje kursowanie EC „Polonia” relacji Warszawa – Wiedeń i EC „Sobieski” z Gdyni do Wiednia.

Wznowione za to zostaje dzienne połączenie Warszawy z Budapesztem przez Bratysławę. Pociąg EuroCity „Varsovia” pokona trasę o długości 885 km w niecałe 10 godzin. Z Warszawy Centralnej będzie odjeżdżał o 9.55 i kończył bieg na dworcu Keleti w Budapeszcie o 19.35. W drodze powrotnej wyjedzie o 8.00, a podróż potrwa równe 10 godzin. W składzie Varsovii będą się znajdować bezpośrednie wagony sypialne kolei Rosyjskich RŻD z Moskwy do Budapesztu, Belgradu i Sofii. W sezonie letnim w wybrane dni tygodnia dołączane będą też wagony sypialne, zapewniające bezpośredni dojazd do kurortów nad Morzem Czarnym (Burgas i Warna), oraz do Podgoricy i Baru w Czarnogórze. Varsovia będzie zatem pociągiem nad wyraz międzynarodowym, łączącym jednocześnie aż dziewięć krajów!

Ostatnią nowością jest późno popołudniowy EuroCity „Comenius” relacji Warszawa Wsch. – Ostrava-Svinov. Pociąg o tej samej nazwie kursował już kilka lat temu w relacji Warszawa – Břeclav i z powodu znikomej frekwencji został już w trakcie obowiązującego rozkładu skrócony do relacji krajowej Warszawa – Katowice. Nowa trasa i godziny kursowania Comeniusa to zupełna nowość. Nigdy bowiem nie było pociągu z Polski do Czech kończącego i rozpoczynającego bieg w Ostrawie, oraz w tak nietypowych jak na dzienne połączenie międzynarodowe godzinach. Odjazd Comeniusa z Warszawy Centralnej zaplanowano na 17.55, a koniec trasy na stacji Ostrava-Svinov o 22.04. W drodze powrotnej odjazd z Ostrawy będzie już o 5.49, a przyjazd do Warszawy Centralnej o 9.50. Trasa pociągu, podobnie jak EC Porta Moravica i EC Praha od Katowic wiedzie przez Rybnik, Wodzisław Śląski i Chałupki, z tym, że Comenius jako jedyny omija stację węzłową Bohumín. Po przekroczeniu granicy zjeżdżać będzie łącznicą wprost do Ostrawy, dzięki czemu zaoszczędzi aż 20 minut i nie będzie konieczna zmiana kierunku jazdy w Bohumínie.

To tylko część artykułu. Całość przeczytasz w "Kurierze Kolejowym" nr 24. Zachęcamy do skorzystania ze sklepu KOW!