Do Torunia dotarły cztery kolejne dwukierunkowe tramwaje. Razem jest ich pięć. Toruń jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, które wprowadza taki tabor.
Tramwaje typu Swing charakteryzują się tym, że mogą obsługiwać linie, które nie są wyposażone w pętlę tramwajową. Dwukierunkowe pojazdy sprawdzają się w miastach rozbudowujących się i tam, gdzie prowadzone są remonty dróg czy torowisk, gdzie dojazd do pętli jest niemożliwy.
Tramwaje dostarczyła bydgoska Pesa, która wygrała przetarg na wyprodukowanie czterech sztuk taboru niskopodłogowego dwukierunkowego wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego, pakietu eksploatacyjno-naprawczego, z opcją dostarczenia dodatkowych dwóch tramwajów. Miasto skorzystało z prawa opcji i zamówiło łącznie pięć Swingów.
Cena netto jednego tramwaju pięcioczłonowego dwukierunkowego wynosi 8,47 mln brutto. Łączna cena dostawy w zakresie opcjonalnym zamówienia (5 tramwajów plus pozostałe elementy objęte zamówieniem) wynosi 46,5 mln złotych brutto.
Zakup jest realizowany w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”.
Puierwszy dwukierunkowy swing dotarł do Torunia na początku grudnia. Ostatni – w nocy przed Wigilią. Nowe tramwaje pomieszczą po 200 pasażerów. Są pięcioczłonowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, posiadajś monitoring, automaty do sprzedaży biletów, system informacji pasażerskiej. Główna różnica w porównaniu do obecnie kursujących tramwajów niskopodłogowych po naszym mieście to dodatkowa kabina motorniczego oraz dodatkowy komplet drzwi - 8 drzwi dwustrumieniowych i 4 jednostrumieniowe. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć taki pojazd, to 70 km/h.
W tej chwili trwają procedury związane z homologacją i podstawowe formalności. Po ich uzyskaniu tramwaje będą kursowały po toruńskich torowiskach.