DB Schenker Rail Polska w trosce o polskie dziedzictwo kolejowe

DB Schenker Rail Polska w trosce o polskie dziedzictwo kolejowe

06 stycznia 2016 | Autor: ARR | Źródło: DB Schenker Rail Polska
PODZIEL SIĘ

DB Schenker Rail Polska we współpracy z Polskim Naukowym Towarzystwem Kolejowo - Technicznym zrealizuje transport kolejowych zabytków - żurawia EDK 1000, parowozu bezpaleniskowego 1U, lokomotywy spalinowej SM 30 oraz parowozu TY2.

Fot. Grażyna Wróbel Fulczyk

Cała operacja zrealizowana zostanie w dwóch etapach. W pierwszym kroku przetransportowany zostanie żuraw EDK 1000 na trasie Tczew - Warszawa Praga (bocznica Muzeum Komunikacji). Drugi krok to transport parowozu bezpaleniskowego 1U, lokomotywy spalinowej SM 30 oraz parowozu TY2 na trasie Warszawa Praga (bocznica Muzeum Komunikacji) – Gliwice (bocznica Polskiego Naukowego Towarzystwa Kolejowo Technicznego w Gliwickiej Fabryce Wagonów).

Planowany rozkład jazdy:

7 stycznia br. - start transportu w kierunku Warszawy w godzinach wieczornych. Przyjazd planowany na 8-go stycznia br. w godzinach rannych.

9 stycznia br. - start transportu w kierunku Gliwic w godzinach rannych. Przyjazd planowany najpóźniej na 12 stycznia br.

– Wspierając transport kolejowych zabytków chcemy dać wyraz szacunku dla historii, ważnej nie tylko dla nas kolejarzy, ale przede wszystkim dla polskiego dziedzictwa kolejowego. Cieszę się, że te wyjątkowe eksponaty wzbogacą zbiory zabytków techniki kolejowej. Zapraszam wszystkich miłośników kolei do uwiecznienia tego wydarzenia - podkreśla Katarzyna Marciniak, rzecznik prasowy DB Schenker Rail Polska. – To nie pierwszy raz, kiedy wspieramy historię polskiej kolei. W 2011 roku odrestaurowaliśmy całkowicie na nasz koszt zabytkowy parowóz TY2, który do dziś wzbogaca przestrzeń miejską miasta Zabrza, stojąc przed siedzibą główną firmy – dodaje.

– Nas miłośników i pasjonatów kolejnictwa cieszy niezmiernie fakt, iż znajdują się firmy, dla których kolej i jej historia jest równie ważna jak dla nas. Dzięki wsparciu DB Schenker Rail Polska wzbogacimy nasze muzealne zbiory o bardzo interesujące eksponaty obrazujące rozwój polskiej myśli technicznej w obszarze kolejnictwa na przestrzeni ostatnich kilku dziesięcioleci – mówi prof. Marek Sitarz, kierownik Katedry Transportu Szynowego Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Dźwig EDK 1000

Numer fabryczny 7. Zbudowany został w zakładach SM Kirow Leipzig w NRD. Jest on jednym z pierwszych wyprodukowanych żurawi tego typu. Od seryjnie produkowanych żurawi różni się nadwoziem oraz odmiennym olinowaniem. Egzemplarz ten jako odmienny konstrukcyjnie stanowi cenny historycznie eksponat.

Parowóz 1U

Zaprojektowany został w biurze konstrukcyjnym Chrzanowskiego Fabloku. Produkcję podjęto w Chrzanowie oraz ZNTK Wrocław. Parowozy, posiadające parę technologiczną przeznaczone były do pracy w zakładach o wysokim zagrożeniu pożarowym. Parowozy te pracowały do początku lat 90 XX w. Ostatnie dwie sztuki pracowały w Mazurskich Zakładach Roszarniczych w Szczytnie. Posiadały oznaczenie TKb oraz TKb-b gdzie druga litera „b” oznaczała parowóz bezogniowy. Do dziś zachowało się zaledwie kilka lokomotyw tego typu. Jako ciekawostkę należy podkreślić, że w NRD lokomotywy bezogniowe były produkowane do początku lat 80. Ze względu na unikalność konstrukcji przedstawiają one dużą wartość historyczną, jako cenne zabytki techniki kolejowej.

Lokomotywa SM 30

Konstrukcja powstała w CBK PTK w latach 1954-1955 była pierwszą lokomotywą spalinową zaprojektowaną i produkowaną w Polsce. Użytkowane były przez PKP i na licznych bocznicach przemysłowych. Produkcji podjęły się zakłady Fablok w Chrzanowie. Pierwotnie lokomotywa była napędzana silnikiem spalinowym Wola-V-Roka 300 o mocy 300 KM, w późniejszym okresie zastąpionym przez silnik 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W latach 80. XX wieku część lokomotyw zmodernizowano stosując silniki 16H12A (licencja Henschel). Stopniowo wycofywana z pracy trakcyjnej. Lokomotywy tego typu posiadają długą historię, gdyż jest to jedna z pierwszych polskich lokomotyw spalinowych, gdzie źródłem napędu był silnik pochodzący z czołgu a zastosowane silniki trakcyjne posiadały rodowód tramwajowy. Powodem tego było żartobliwe określanie tej lokomotywy jako skrzyżowanie czołgu z tramwajem. Zachowało się zaledwie kilka lokomotyw z produkcji seryjnej, których nie poddano późniejszym modernizacjom. Jako pierwsze posiadają kabinę oraz przedział silnikowy, nastawnik jazdy pochodzący z elektrowozu ET21 oraz manometr typu parowozowego.

Parowóz TY2

Parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej, budowany masowo w wielu fabrykach europejskich w latach 1942-1945. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na wschodzie. Dlatego też parowozy tej serii posiadały znakomitą izolację termiczną i nacisk osi nie przekraczający 15t, dzięki czemu mogły poruszać się po liniach o niskiej jakości lub prowizorycznie naprawionej nawierzchni.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PLK testuje zasilanie stacji kolejowych bateriami słonecznymi PLK testuje zasilanie stacji kolejowych bateriami słonecznymi
Następny artykuł Pociąg WOŚP pojedzie do Walił i Sokola Pociąg WOŚP pojedzie do Walił i Sokola