Transport miejski Tramwaje w Krakowie z nowoczesną halą Stacji Obsługi i Remontów

Tramwaje w Krakowie z nowoczesną halą Stacji Obsługi i Remontów

07 stycznia 2016 | Źródło: MPK Kraków
PODZIEL SIĘ

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zaprezentowało nową halę Stacji Obsługi i Remontów, w której będą przeglądane, serwisowane i modernizowane krakowskie tramwaje. To wydarzenie było połączone z prezentacją ostatniego, 36. wagonu „Krakowiak”, który dotarł do MPK w grudniu 2015 roku.

Fot. MPK Kraków

Hala ma powierzchnię 2.187,35 m2, a koszt  jej powstania i wyposażenia wyniósł około 18 mln zł netto. Budowę hali rozpoczęto w 2014 roku, jako kontynuację kompleksowej modernizacji obiektów Stacji Obsługi i Remontów, gdzie przeglądane i modernizowane są krakowskie tramwaje. Realizacja inwestycji rozłożona została na kilka etapów.

W pierwszym etapie, który rozpoczął się w lipcu 2014 roku, przystąpiono do prac wyburzeniowych obejmujących rozbiórkę starej części hali. Kolejny etap prac to już roboty budowlano-montażowe wraz z wykonaniem wszelkich instalacji wewnętrznych i zewnętrznych. W roku 2015 kontynuowano dalsze prace budowlano-montażowe. Zrealizowano również konieczne roboty związane z  wykonaniem nowej infrastruktury torowo-sieciowej wraz robotami towarzyszącymi m.in. wykonano drogi, place, oświetlenie terenu.

Końcowym etapem prac było wyposażenie obiektu w maszyny i urządzenia stanowiące zaplecze technologiczne hali obejmujące m.in. kabinę lakierniczą  i śrutownicą. Zamontowano suwnicę do transportu elementów wagonów o udźwigu 10 ton oraz zakupiono wózek mobilny do ciągnięcia wagonów tramwajowych, który może holować przedmioty o wadze nawet 200 ton.

W hali została przygotowana:

Kabina śrutownicza – gdzie odbywa się czyszczenie z rdzy i farby nieregularnych elementów stalowych, np. konstrukcji pojazdów oraz wózków wagonowych. Czyszczenie odbywa sie za pomocą ścierniwa (drobne metalowe elementy) rozpędzanego przy użyciu sprężonego powietrza. Cały proces jest przeprowadzany wewnątrz  szczelnej zamkniętej komory wyposażonej w układ filtrowentylacji oraz separacji ścierniwa. Wykorzystane ścierniwo automatycznie jest transportowane do układu filtrów i wykorzystywane ponownie w procesie czyszczenia.

Kabina lakiernicza – przeznaczona jest do lakierowania elementów tramwajów oraz całych pojazdów.  Spełnia wszystkie niezwykle surowe wymagania techniczne związane m.in. z  ochroną środowiska. Istnieje możliwość podziału kabiny na dwie części, co pozwala na prowadzenie różnych prac w tym samym czasie. Przy mniejszych potrzebach umożliwia to ograniczenie zużycia energii.  Zastosowane urządzenia pozwalają kontrolować proces wentylacji kabiny i dostosowywać jej intensywność do potrzeb z równoczesnym odzyskiem zużytego ciepła.

Myjnia – umożliwia przygotowanie pojazdów i ich części do regeneracji lub przeglądu poprzez usunięcie zanieczyszczeń, głównie kurzu i błota. Zamontowane urządzenia dają możliwości mycia dachów i podwozi, zwłaszcza wózków napędowych i tocznych. W trakcie budowy hali powstał podziemny zbiornik napełniany wodą deszczową wykorzystywaną do procesów mycia, dzięki czemu zostało ograniczone zużycie wody bieżącej.