Od grudnia mieszkańcy Gliwic zyskali szybkie, bezpośrednie połączenie z Warszawą oraz krótszą podróż do Katowic. Odnowione stacje Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz przystanek Katowice Załęże zapewniają wygodną obsługę w połączeniach aglomeracyjnych. Na poprawę trasy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły 134 mln zł.
Odcinek Katowice – Chorzów Batory był ostatnim wyremontowanym odcinkiem na trasie z Katowic do Gliwic. PLK wymieniła tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, gwarantują sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Lepszy komfort obsługi w ruchu regionalnym zapewnia pasażerom przebudowany przystanek Katowice Załęże.
Prace na trasie Katowice – Gliwice zaczęły się w 2013 roku na dwóch odcinkach Chorzów Batory – Świętochłowice – Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze – Gliwice. Kolejny odcinek Ruda Śląska Chebzie – Ruda Śląska – Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Zakończenie prac na każdym z odcinków oznaczało poprawę w obsłudze pasażerów – krótszą o kilka minut podróż i wygodniejszy dostęp z peronów do pociągów.
Dla lepszej obsługi podróżnych, na stacjach Zabrze i Ruda Śląska Chebzie oraz na przystanku Katowice Załęże perony zostały całkowicie przebudowane. Mają nową nawierzchnię, odnowione wiaty, oświetlenie i ławki. Kolejarze zamontowali czytelniejsze oznakowanie, tablice informacyjne i nagłośnienie.
Ponadto zakres prac na szlaku Katowice – Gliwice obejmował roboty z branży automatyki, telekomunikacji, elektroenergetyki oraz rewitalizację obiektów inżynieryjnych. Szacunkowy koszt wszystkich prac to ok. 134 mln zł.
PLK w województwie śląskim
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na Śląsku 2,5 mld zł na poprawę infrastruktury, lepszą obsługę pasażerów i usprawnienia przewozu towarów. Do 2023 r. planowane są inwestycje za 9 mld zł, poprawiające obsługę śląskiej kolei.
W połowie 2016 r. zakończy się przebudowa stacji i dworca w Gliwicach
Będą przebudowane dwa przejścia pod torami, wszystkie perony, które zostaną wyposażone w ruchome schody, wiaty, ławki, tablice informacyjne, oświetlenie. Zapewniony będzie dostęp dla osób niepełnosprawnych. Całkowicie przebudowany i zmodernizowany zostanie budynek stacji.