Bydgoszcz odbiera ostatnie Swingi z Pesy

Bydgoszcz odbiera ostatnie Swingi z Pesy

13 stycznia 2016 | Autor: RW | Źródło: Urząd Miasta Bydgoszczy
PODZIEL SIĘ

Spółka Tramwaj Fordon odbiera kolejne Swingi, które będą obsługiwać m.in. nowe torowisko do Fordonu, które zostanie oddane do użytku już w najbliższą sobotę, 16 stycznia. Tramwaje są przewożone w godzinach nocnych do zajezdni MZK.

Fot. bydgoszcz.pl

Długość 5-członowego, jednoprzestrzennego tramwaju Swing wynosi ponad  30 metrów, a szerokość to 2,3 metra. Zanim taki kolos zostanie ustawiony na bydgoskich torach czeka go podróż lawetą z Pesy do zajezdni tramwajowej. Transport odbywa się w godzinach nocnych, by w jak najmniejszym stopniu utrudniać ruch na ulicach miasta. Tramwaje następnie, zjeżdżają z lawety o własnych siłach dzięki akumulatorom. Dopiero kiedy znajdzie się na torach, Swing zostaje podłączony do sieci trakcyjnej. W ten sposób przy transporcie unika się korzystania z dźwigów.

Dziś w nocy zaplanowano kolejny taki transport. Wszystkie Swingi  mają  być dostarczone w najbliższych dniach. W czasie inauguracji linii, 16 stycznia w ruchu będzie około ośmiu z 12 zamówionych pojazdów.

Mimo, że Pesa wciąż przekazuje pojazdy Zarządowi Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy  to miasto nie straci dofinansowania unijnego. W tym celu skorzystano z podobnej opcji, jak w przypadku umowy z PKP Intercity na dostawę 20 Dartów. Formalnie inwestycja została rozliczona w 2015 roku, zaś pieniądze za tramwaje zostały przelane przez inwestora na rachunek powierniczy. Do Pesy trafią po wywiązaniu się z umowy. Porozumienie w tej sprawie zatwierdziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Każdy skład  zabiera ponad 200 pasażerów. Na całej długości pojazdu znajduje się niska podłoga. Dostęp do tramwaju, także wózkiem dziecięcym, umożliwia wysuwana automatycznie bądź ręcznie rampa. Wśród dodatkowych udogodnień przewidziano klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego Internetu i monitoring. Tramwaje są przystosowane do poruszania się z maksymalną prędkością około 70 km/h. Przy braku zasilania zewnętrznego tramwaj może przejechać kilkadziesiąt metrów przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w bateriach. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować zdalnie stan pojazdu. Jeden tramwaj  waży około 40 ton.