W poniedziałek PKP Cargo odebrało od Siemensa trzy pierwsze lokomotywy wielosystemowe Vectron. Wczoraj jedna z nich pojechała z Poznania do Czechowic Dziedzic, gdzie będą się na niej szkolić maszyniści.
Pierwsze trzy z 15 Vectronów, którymi PKP Cargo będzie obsługiwać połączenia międzynarodowe, przyjechały do Poznania na testy już 11 stycznia br.
Zanim Vectrony dotarły do Poznania, z Monachium przyjechały do Frankfurtu nad Odrą. Stąd polscy maszyniści poprowadzili je do stolicy Wielkopolski. W trakcie przejazdu przeprowadzono jednocześnie pierwsze testy nowych pojazdów w Polsce.
Vectron w PKP Cargo jest oznaczony jako EU-46. Do Polski trafiły lokomotywy o numerach 501, 502 i 503. Kolejne testy tych maszyn zostały przeprowadzone przed odbiorami końcowymi w lokomotywowni na poznańskim Franowie.
W Vectronach wprowadzono nową malaturę, która nawiązuje do ujednoliconej identyfikacji wizualnej całej grupy PKP Cargo. Bazowym kolorem jest szary, z białym logo i pojedynczymi czerwonymi elementami.
Kolejne trzy lokomotywy mają trafić do PKP Cargo jeszcze w lutym. Ostatnie z 15 pojazdów (z homologacją na siedem krajów UE) zostaną dostarczone z końcem pierwszego półrocza 2017 roku.
Dotychczas PKP Cargo posiadało tylko jedną własną lokomotywę wielosystemową, a resztę dzierżawiło. Takie rozwiązanie umożliwiało szybkie i elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki przewozowe oraz pozwoliło na zdobycie certyfikatów bezpieczeństwa za granicą (pozwolenia na samodzielne prowadzenie pociągów). Obecnie PKP Cargo ma ustabilizowany poziom wykorzystania lokomotyw wielosystemowych.