Na stronach Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej pojawiło się wstępne ogłoszenie informacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego dotyczące chęci rozpisania przez samorząd dwóch przetargów na nowy tabor kolejowy, zarówno spalinowy, jak i elektryczny.
Przedmiotem pierwszego zamówienia będzie dostawa czteroczłonowych i trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przy okazji władze samorządowe nie wykluczają skorzystania z prawa opcji, które zakłada rozszerzenie zamówienia o dodatkowe trzyczłonowe EZT-y, jednakże ich wartość nie może przekraczać 20% wartości zamówienia podstawowego. Koszt tej inwestycji urząd marszałkowski wstępnie oszacował na 340 mln zł bez VAT. Taka kwota powinna wystarczyć np. na zakup 16-18 Impulsów – podobnych lub takich samych, jakie województwo zamówiło w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej.
Drugi przetarg dotyczy taboru przeznaczonego do obsługi regionalnych linii niezelektryfikowanych. Również w tym przypadku władze województwa nie określiły dokładnej liczby pojazdów. Wiadomo jedynie, że zamówione zostaną trzyczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne, a samorząd nie wyklucza rozszerzenia przetargu o dodatkowe SZT-y. Szacunkowy koszt podany przez zamawiającego wynosi 40 mln zł netto, co pozwoli na zakup prawdopodobnie trzech takich pojazdów.
Urząd marszałkowski będzie ubiegał się o dofinansowanie powyższych przedsięwzięć ze środków Unii Europejskiej. W obu przypadkach termin rozpoczęcia procedury ma nastąpić w kwietniu tego roku. Planowo dostawy mają zostać zrealizowane do 30 września 2018 roku.