Polskie Koleje Państwowe S.A. odsunęły w czasie ogłoszenie przetargu na przebudowę Dworca Zachodniego w Olsztynie i wciąż nie upubliczniły projektu, według którego inwestycja ma być przeprowadzona. Nie wiadomo też jak miałby prezentować się nowy Dworzec Główny, którego realizację planowano w ramach zapowiadanej od lat inwestycji prywatnego inwestora.
Zaniepokojeni sytuacją mieszkańcy miasta skupieni w Forum Rozwoju Olsztyna (FRO), korzystając ze zmian we władzach PKP, domagają się udostępnienia projektów remontu obydwu dworców oraz umożliwienia zgłaszania uwag, co do ich wyglądu i funkcjonalności.
Organizacja podkreśla jednocześnie, że zaangażowanie lokalnych stowarzyszeń nie zastąpi działań radnych oraz pracowników Urzędu Miasta odpowiedzialnych za kształtowanie wyglądu przestrzeni publicznej.
– Niejednokrotnie sami pracownicy Wydziału Rozwoju Miasta i Budownictwa przyznawali, że widzieli projekt remontu Dworca Zachodniego. Niestety go nie upublicznili, ani w żaden sposób nie próbowali zachęcać PKP SA, aby spółka udostępniła materiały prezentujące wygląd budynku po remoncie - a przynajmniej nic nie wiemy o podjęciu próby takich działań – tłumaczy Krzysztof Suchowiecki, wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna.
Jak się okazuje, PKP SA wprowadziły w 2015 roku kolejne zmiany w projekcie remontu Dworca Zachodniego, co świadczy o tym, iż gdyby projekt został upubliczniony z odpowiednim wyprzedzeniem, mieszkańcy Olsztyna najprawdopodobniej mieliby możliwość zgłoszenia swoich uwag, a PKP możliwość ich uwzględnienia. Być może taka możliwość nadal istnieje – termin rozpoczęcia remontu był już wielokrotnie przesuwany i tak naprawdę nie wiadomo, czy nie dojdzie do kolejnych opóźnień.
Odnosząc się z kolei do prac projektowych nad nowym Dworcem Głównym, FRO apeluje o rozpoczęcie debaty publicznej nad jego wyglądem i funkcjonalnością.
W liście otwartym do Mirosława Pawłowskiego, p.o. prezesa PKP S.A. organizacja zapewnia, że jej działania nie stoją w sprzeczności z interesem Polskich Kolei Państwowych.
– Mimo że czasami różniliśmy się podejściu do spraw związanych z remontem obydwu dworców, to nigdy naszym celem nie było utrudnianie realizacji powyższych inwestycji. Zależy nam jedynie na tym, aby olsztyńskie dworce były funkcjonalnymi obiektami o wysokim poziomie architektonicznym. Uważamy, że mieszkańcy Olsztyna zasługują na możliwość zapoznania się z planami PKP, ponieważ to właśnie oni są ich najczęstszymi użytkownikami – czytamy w liście.