Nieprawidłowości w pracach komisji egzaminacyjnej PLK

Nieprawidłowości w pracach komisji egzaminacyjnej PLK

11 lutego 2016 | Autor: ARR | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

W grudniu 2015 roku inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego skontrolowali pracę komisji egzaminacyjnej powołanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe Zakład Linii Kolejowych w Opolu. Komisja odpowiadała za prawidłowe przeprowadzenie egzaminów weryfikacyjnych i kwalifikacyjnych na stanowiska: dyżurnego ruchu, kierowcy drezyny i wózka motorowego, nastawniczego oraz dróżnika przejazdowego.

Fot.

W wyniku kontroli stwierdzono m.in.:

  • braki we wnioskach o przeprowadzenie egzaminu weryfikacyjnego na stanowisko dyżurnego ruchu;
  • brak spójności w dokumentacji z egzaminu weryfikacyjnego na stanowisko nastawniczego i dróżnika przejazdowego;
  • dopuszczenie kandydata do egzaminu weryfikacyjnego pomimo trwających zajęć próbnych.

W opinii UTK powyższe nieprawidłowości świadczą o nienależytym pełnieniu obowiązków przez przewodniczącego komisji egzaminacyjnej.

Działania nadzorcze Urzędu Transportu Kolejowego nad pracami komisji egzaminacyjnych mają na celu eliminowanie potencjalnych zagrożeń związanych z zatrudnianiem pracowników, którzy mogą nie spełniać wymagań zawodowych oraz zwiększenie świadomości uczestników rynku kolejowego i poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Urząd Transportu Kolejowego przypomina, że sposób powoływania i tryb pracy komisji egzaminacyjnych stwierdzających kwalifikacje pracowników oraz wzory dokumentów potwierdzających te kwalifikacje zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 30 grudnia 2014 r. (Dz. U. 2015 poz. 46) w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz z prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.