Przewoźnicy walczą o coraz większy intermodalny tort

Przewoźnicy walczą o coraz większy intermodalny tort

16 lutego 2016 | Autor: RW | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

W 2015 r. udział przewozów intermodalnych w rynku przewozów kolejowych mierzony masą ładunków osiągnął poziom 4,6%. Był wyższy o 0,4 pkt. proc. niż w 2014 r. W wykonanej pracy przewozy intermodalne stanowiły 7,3% (wzrost udziału w porównaniu z 2014 r. o 0,5 pkt. proc.). Dane Urzędu Transportu Kolejowego nie pozostawiają wątpliwości: coraz więcej podmiotów zauważa korzyści płynące z realizacji usług w tym segmencie rynku.

Fot. Rafał Wilgusiak

W opinii regulatora rynku, inwestycje prowadzone na polskich liniach kolejowych w niedalekiej przyszłości powinny wpłynąć na wzrost prędkości handlowej w przewozach intermodalnych i podnieść ich konkurencyjność w stosunku do innych gałęzi transportu.

Zdają sobie z tego sprawę wszyscy przewoźnicy, których apetyty i rola cały czas wzrastają. Widać to w szczególności po tym, że z roku na rok spada udział w rynku głównego gracza, jakim jest PKP Cargo. W 2012 r. udział największego polskiego przewoźnika w rynku przewozów intermodalnych kształtował się na następującym poziomie: wg masy 64,7% oraz wg pracy przewozowej 71,5%. W 2015 r. wyniósł natomiast odpowiednio: 44,9% i 50,4%.

UTK zwraca również uwagę na to, że masa i praca przewozowa wzrosła między 2014 i 2015 r. odpowiednio o ok. 8,2% i 9,3%, wzrosła również liczba jednostek i TEU.

W 2015 r. w stosunku do 2014 r. zmieniła się struktura wielkości przewożonych kontenerów. Jednocześnie zwiększyła się ich masa. Wzrósł udział kontenerów 20-stopowych z poziomu 40,4% do poziomu 42,6%, a spadł największych kontenerów (40- i 45-stopowych) z 51,6% do 47,1%.

Co prawda, udział ładunków nieskontenerowanych jest niski, ale wzrósł za sprawą niemal dwukrotnego wzrostu liczby przewiezionych naczep i przyczep samochodowych.

Biorąc pod uwagę dane za lata 2014-2015, dynamika wzrostu masy i pracy przewozowej zmalała w 2015 r. względem 2014 r. do poziomu 8-9%, ale zwiększyła się dynamika wzrostu liczby jednostek (z 1,5% do 6,5%). Liczba TEU wzrosła w 2015 r. względem 2014 r. o 3,4 pkt. proc.

Warte podkreślenia jest duży wzrost liczby jednostek intermodalnych oraz TEU w IV kwartale 2015 r. Wynika on ze zwiększenia ruchu tranzytowego, w szczególności z Chin. Dodatkowy wzrost odnotowano w zakresie eksportu i importu oraz w komunikacji krajowej, gdzie wzrósł transport biomasy przy wykorzystaniu kontenerów.

UTK w podsumowaniu wskazuje, że transport intermodalny z udziałem kolei wymaga wieloletniego i wieloaspektowego programu wsparcia aby móc konkurować z transportem drogowym. Wokół tego tematu będą toczyły się główne dyskusje podczas branżowego spotkania w ramach Forum Transportu Intermodalnego FRACHT. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z programem konferencji, która odbędzie się już po raz czwarty, w dniach 7-8 kwietnia 2016 roku w Gdańsku.

W ocenie uczestników rynku, dla przewozów intermodalnych istotne jest np. stworzenie preferencyjnych zasad dostępu do infrastruktury. Obecnie przewozy intermodalne, zakwalifikowane do przewozów towarowych otrzymują trasy z niższym priorytetem, co ma niekorzystny wpływ na czas przejazdu. Z kolei wprowadzenie podobnych zasad dla pociągów intermodalnych jak i pociągów pasażerskich pozwoliłoby na skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie atrakcyjności kolejowych przewozów kontenerowych.

Duże znaczenie dla wsparcia rozwoju transportu intermodalnego mają również inwestycje w modernizację infrastruktury oraz rozbudowę i budowę nowych terminali przeładunkowych (w tym w portach morskich) oraz powstanie regionalnych centrów logistycznych w pobliżu dużych aglomeracji miejskich. Likwidacja zamknięć torowych oraz podniesienie prędkości handlowej są czynnikami skłaniającymi do zawierania długoterminowych kontraktów.