Wagony pogotowia przeciwpożarowego

Wagony pogotowia przeciwpożarowego

18 lutego 2016 | Źródło: Sygnały
PODZIEL SIĘ

„Duże uznanie władz kolejowych i miejskiej straży przeciwpożarowej zyskał pomysł specjalnego wagonu pogotowia przeciwpożarowego, zgłoszony przez racjonalizatora Władysława Niemczaka z DOKP Warszawa” -  czytamy w „Sygnałach” z 18 lutego 1951 roku.

Fot. Sygnały

Tak zwana „jednostka wagonowego pogotowia przeciwpożarowego” składa się z 1 krytego wagonu i 2 tendrów parowozowych, połączonych z wagonem wężem wodnym. Tendry służą jako zbiorniki na wodę i pomieścić mogą 40 – 50 m3 wody. Wagon zaopatrzony jest w ubrania i sprzęt dla 24 osób, oraz motopompę, która czerpie wodę bezpośrednio z tendrów i rozprowadza ją do poszczególnych węży.

Przy każdej jednostce pełni służbę dyżurny strażak, zaznajomiony dokładnie z obsługą motopompy. Na znak alarmu, w ciągu 5 minut jednostka może wyjechać na miejsce wypadku. Strażacy pracować mogą nawet w odległości 500 m od linii kolejowej. DOKP posiada już 17 takich jednostek, 3 dalsze są w trakcie budowy.

O sprawnym działaniu obsługi jednostek świadczy między innymi list od Zarządu m. Wołomina, zawierający podziękowania dla pogotowia przeciwpożarowego stacji Warszawa Wileńska za ofiarną pomoc przy gaszeniu ognia w Wołominie.

Tekst R.Przychodzkiego ukazał się w numerze 6 "Sygnałów" 18 lutego 1951 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pierwsze pozwolenia na rozbudowę II linii metra wydane Pierwsze pozwolenia na rozbudowę II linii metra wydane
Następny artykuł Śląskie kuźnią kadr kolejowych Śląskie kuźnią kadr kolejowych