Transport miejski Metro najlepszą receptą na problemy komunikacyjne Krakowa

Metro najlepszą receptą na problemy komunikacyjne Krakowa

23 lutego 2016 | Autor: RW | Źródło: Urząd Miasta Krakowa
PODZIEL SIĘ

Najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego w Krakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwój linii krakowskiego szybkiego tramwaju – wynika z opracowania Biura Inżynierii Transportu z Poznania, które zostało wykonane na zlecenie władz stolicy Małopolski.

Fot. krakow.pl

Eksperci z Poznania wskazali, że najlepszą opcją jest budowa linii metra na kierunku wschód-zachód oraz rozbudowa sieci metrobusu i szybkiego tramwaju (poprzez modernizację torowisk oraz priorytety w sygnalizacji świetlnej). Trasa tzw. lekkiego metra o długości 15,3 km składałaby się z części podziemnej i naziemnej. Na powierzchni metro poprowadzone byłoby w ciągu al. Jana Pawła II. W pierwszym etapie powstałby tunel pod Starym Miastem w kształcie pozwalającym na prowadzenie ruchu tramwajowego oraz możliwość docelowego przekształcenia tunelu do prowadzenia pojazdów metra. Tunel ten zostanie podłączony do systemu tramwajowego, dzięki temu będzie przynosił korzyści niezależnie od okresu wybudowania pozostałych odcinków oraz zmiany systemu z tramwajowego w metro.

Ważnym elementem tego wariantu jest budowa systemu metrobusu (Bus Rapid Transit, czyli autobusu o dużej pojemności, który porusza się niezależnie od ruchu samochodowego np. wydzielonymi pasami). Docelowo miałyby powstać dwie linie: z Wieliczki do Dworca Głównego w Krakowie oraz z Borku Fałęckiego do Czyżyn. Metrobus charakteryzowałby się priorytetem na wszystkich skrzyżowaniach. Ten wariant byłby uzupełniony rozwojem nowych i modernizacją istniejących tras tramwajowych. Średnia prędkość komunikacyjna krakowskiego metrobusu będzie wynosić 26-27 km/h. Koszt pierwszego wariantu oszacowano na 8,7 mld zł, z czego 8,1 mld zł pochłonie budowa infrastruktury, a 528 mln zł zakup taboru. Inwestycja zakończyłaby się do 2050 roku.

Drugie zaproponowane rozwiązanie to gruntowna rozbudowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który przez centrum miasta poruszałby się w tunelu: od Ronda Grzegórzeckiego pod Rynkiem do ul. Szewskiej. W sumie miałoby powstać 47,7 km nowych tras zaś 53,4 km przeszłyby gruntowną modernizację.

Jeśli już decydujemy się na budowę metra, to powinno być one tanie. W jak największym stopniu powinniśmy wykorzystać nowoczesne rozwiązania automatyczne i poprowadzić metro niekoniecznie pod ziemią, ale odcinkami na wiaduktach i na powierzchni, zapewniając cały czas bezkolizyjność jego funkcjonowania – zaznacza Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa odpowiedzialny za inwestycje.

Na początek jednak zlecona zostanie ekspertyza dotycząca tego, czy przyjęte w opracowaniu założenia i wskazane warianty są prawidłowe, zaś na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2016 r. studium wykonalności. Ale jak zaznacza Trzemiel koszt tego dokumentu to kilkanaście milionów złotych i miasto musiałoby uzyskać wsparcie z zewnątrz na jego przygotowanie. Prowadzone będą także konsultacje społeczne.

Według specjalistów, jeśli urzędnicy chcą rozwiązać problemy komunikacyjne, to w centrum Krakowa miasta koniecznie powinien powstać tunel. – Duży potencjał tkwi w usprawnieniu istniejącego transportu tramwajowego. Trzeba wykonać drobne przebudowy, modernizacje, przystosować sygnalizację świetlną, by uzyskać przyśpieszenie tramwajów – dodaje Jacek Thiem, autor "Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa, w tym budowy metra".