Podczas konferencji „Innowacje w transporcie publicznym” marszałek Adam Struzik omówił jak wygląda organizacja transportu w województwie mazowieckim. Samorząd w dalszym ciągu będzie inwestował w nowy tabor oraz infrastrukturę pozwalającą na utrzymanie pojazdów.
Ważnym elementem polityki transportowej Samorządu Województwa Mazowieckiego oraz przewoźników kolejowych są inwestycje w tabor kolejowy. Z jednej strony jest to modernizacja eksploatowanego parku taborowego i dostosowywanie do pożądanych warunków podróży, z drugiej – zakup nowoczesnego taboru z wykorzystaniem środków unijnych.
Efektem prowadzonych inwestycji jest pełna wymiana parku taborowego WKD. Koleje Mazowieckie w 66% posiadają nowe lub zmodernizowane pociągi, a kolejne 33 % to pojazdy, które zostaną w najbliższej perspektywie zmodernizowane bądź zastąpione pojazdami nowymi.
Prezentację „Plany transportu publicznego dla województwa mazowieckiego” przedstawił zastępca dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie Krzysztof Rodziewicz.
Jednym z podstawowych kierunków rozwoju publicznego transportu zbiorowego jest uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego do portu lotniczego w Modlinie z możliwością relacji do Płocka. Władze województwa myślą także o wznowieniu przewozów pasażerskich na liniach/odcinkach linii kolejowych:
- linii kolejowej nr 6 na odcinku Małkinia – granica województwa – Czyżew;
- linii kolejowej nr 12 na odcinku Skierniewice/Mszczonów – Góra Kalwaria/Pilawa;
- linii kolejowej nr 28 Wieliszew – Zegrze;
- linii kolejowej nr 55 Siedlce – Sokołów Podlaski;
- linii kolejowej nr 34 Ostrołęka – Małkinia;
- linii kolejowej nr 35 na odcinku Ostrołęka – Chorzele.
W planach samorządu jest zakup 10 nowych, dwuczłonowych ezt do obsługi ruchu regionalnego i aglomeracyjnego w godzinach pozaszczytowych z budową bazy utrzymaniowo – naprawczej w Radomiu, zakup 2 sztuk jednoczłonowych spalinowych autobusów szynowych oraz dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego, przeznaczonych do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w ruchu regionalnym.
Władze województwa chcą także rozbudować bazy utrzymaniowo – naprawcze Kolei Mazowieckich w Sochaczewie, Tłuszczu oraz na warszawskiej Ochocie.