PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły wnioski o dopuszczenie do postępowania przetargowego na wykonanie modernizacji kolejnego odcinka Rail Baltica - od Sadownego do Czyżewa. To jedno z kluczowych zadań inwestycyjnych na polskich torach.
Do realizacji prac na 35-kilometrowym odcinku położonym między Warszawa a Białymstokiem zgłosiło się 10 chętnych konsorcjów.
Zarządca infrastruktury planuje zakończyć przetarg w trzecim kwartale tego roku. Roboty powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku. Realizacja zaplanowana jest na 27 miesięcy, co oznacza, że główne prace będą odbywały się w latach 2016-2018.
– Przez cały czas ruch pociągów na linii będzie utrzymany – informują służby PKP PLK. Krótsza i bezpieczniejsza podróż, nowe wygodne perony, więcej pociągów na trasie - taki będzie efekt przebudowy kolejnego odcinka Rail Baltica. Skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem nastąpi dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h a towarowych do 120 km/h.
Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Prostyń Bug - Małkinia zwiększy się przepustowość trasy i przewoźnicy będą mogli uruchomić większą liczbę połączeń. W ramach prac wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug, przebudowane i wybudowane obiekty inżynieryjne.
Modernizacja, oprócz szybszej i wygodniejszej podróży, zapewni również podwyższenie standardu obsługi pasażerów. Wszystkie perony na przystankach i stacjach zostaną przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz podróżnych z ciężkim bagażem. Komfort poprawi zainstalowanie nowych wiat, ławek, oświetlenia, oznakowania, a także systemu informacji pasażerskiej.
Na modernizowanym 35 km odcinku dla bezpieczeństwa podróżnych i uzyskania większej płynności jazdy pociągów zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wybudowane lokalne centrum sterowania ruchem w Małkini. Urządzenia będą dostosowanie do współpracy z Europejskim System Zarządzania Ruchem Kolejowym – ERTMS/ETCS. Zmodernizowana zostanie także sieć trakcyjna i wymienione rozjazdy.
Wśród chętnych do realizacji zadania znajdują się: a) Intercor, b) konsorcjum: Track Tec Construction, Infrakol, Leonhard Weiss, Intop Warszawa, c) konsorcjum: Impresa Pizzarotti, Pizzarotti, TSO, d) konsorcjum: Torpol, Budimex, e) konsorcjum: Vias y Construcciones, Tecsa Empresa Constructora, Electren, NDI SA, NDI, f) konsorcjum: China National Technical Import & Export, China Railway No. 3 Engineering Group, China Railway Engineering Consulting Group, g) konsorcjum: Astaldi, PBDiM z Mińska Mazowieckiego, Costruzioni Linee Ferroviarie, h) konsorcjum: Porr Polska Construction, Porr Bau, PKP Energetyka, i) konsorcjum: Strabag, Strabag Rail (Niemcy), Strabag Rail (Czechy), Strabag Altalanos Epito, Trakcja PRKiI, ZUE, j) konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones, Poltores, Construcciones Rubau, Rover Alcisa.
Linia kolejowa E75 tzw. Rail Baltica jest elementem priorytetowego przedsięwzięcia w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie, zakładającym utworzenie jednolitego korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem. Jest to priorytetowy projekt UE: ma duże znaczenie polityczne i strategiczne, ponieważ będzie stanowić jedyne połączenie kolejowe krajów bałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Poniżej prezentujemy najnowsze zdjęcia z modernizacji linii kolejowej E75 na trasie Warszawa-Białystok.